Fett Magazine

Idag den 30 mars 2014 lanseras Fett Magazine, 

en helt ny typ av onlinetidning på den svenska marknaden. Skrivet av och för plus size tjejer, fri från kroppshets med fokus på mode, trender och fat acceptance. 

Vi uppdaterar varje dag och finns även på facebook, pinterest och instagram.

Kolla in www.fettmagazine.com

Today the 30th of mars 2014 we launch Fett Magazine, a swedish onlinemagazine written by and for plus size women, free of body shaming with focus on plus size fashion and fat acceptance. 

We update daily and you can also follow us on facebook, pinterest and instagram

Check it out – www.fettmagazine.com 

Bild

4 thoughts on “Fett Magazine

  1. Hej, jag läste precis din debatt av ”nej det är inte synd om er smala” och blev extremt jävla ledsen över hur trångsynta folk kan vara. Hur kan du stå att säga att ”smala tjejer är oftast livrädda för att bli tjocka” som om du har någon jävla aning om vad smala i huvudtaget tycker. Jag vill inte vara elak eller något sådant, för detta har ingenting med din vikt att göra, det har med dina trångsynta tankar att göra.

    Jag är naturligt smal, Jag svälter inte ihjäl mig, jag går aldrig till gymmet och jag har aldrig tänkt på att äta nyttigt i mitt liv. Jag är bara smal och spinkig, som väldigt många andra naturligt smala tjejer är här i Sverige och runt om i världen är. Jag blir jämt och ständigt påmind av ”tjocka” tjejer och om killar att ”real woman have curves”, att inga män gillar smala och spinkiga tjejer. Jag har hört flera överviktiga tjejer att säga till mig och till många andra: ”OJ, Gud, vad smal du är, ät kvinna!!”. ”Hallå, ät mer, du ser väldigt underviktig ut, man ser dina revben” Som om det på något sätt är okej att säga. Ingen smal tjej skulle någonsin säga ”Oj kvinna, vad äckligt fett du har runt magen, gå till gymmet för fan”. Varför klagar tjocka tjejer om de gör exakt samma sak? Trycker ner smala tjejer, kallar de anorektiker osv när i själva verket är bara naturligt smala.

    Nej, det är varken synd om smala eller om tjocka, utan det är synd om tjejer utan självförtoende..

    • Hej Gabbi, bloggar inte här längre varav svaret dröjde. Jag skrev att smala är livrädda för att gå upp i vikt. Inte smala tjejer. Det är en allmän observation, många smala ÄR livrädda för att gå upp i vikt och pysslar med allehanda dieter och nojar över vikt, precis som tjocka gör. Det betyder ju inte att ALLA är rädda för att bli tjocka, men om det är för att de helt enkelt inte kan gå upp i vikt så måste en ju föreställa sig en verklighet där de kunde bli det. Om du istället väldigt lätt gick upp i vikt – Skulle du vara rädd då?

      Det är ju mycket som inte får plats på 3500 tecken, men jag har skrivit mycket om detta med ”only dogs goes for bones”på andra ställen. Bland annat här i bloggen men också på Fett Magazine och hur vansinnigt det är när vissa då istället för att bredda idealen försöker flytta dem och istället kroppsskamma smala – Då nästan uteslutande kvinnor.

      Alla kroppar är bra kroppar och att andra människor tar sig friheten att kommentera din och min kropp är förjävligt.

      Smalprivilegium är dock en struktur, det får du om du är smal då samhället är uppbyggt efter en smal person och att smala ligger närmare idealet än tjocka.

      Det är alltså fakta att det är svårare att få arbete som tjock och att vi får sämre vård. Att vissa inte får runt säkerhetsbälten och då både måste riskera livet och bryta mot lagen är andra saker som påverkar tjocka men inte smala.

      Men att du har smalprivilegium utesluter ju givetvis inte att du påverkas av andra strukturer, normer och ideal.

      Som sagt – vi är alla förlorare i detta.

  2. Hejsan, Läste nyss ditt inlägg på aftonbladet ”Nej, det är inte
    synd om er smala”.
    Bara vid första rubriken så tappade jag all min respekt för er, det står att du är 28år men är lika egocentrisk som en fjortonåring.
    Antar att det är det här du var ute efter, att trigga upp folk? men måste säga att det mer tog på mitt självförtroende och gjorde mig ledsen, att inte du har mer medkänsla?
    Jag själv väger 54kg och är 170cm lång, alltså smal. Jag kan äta ALLT jag vill, finns nog inget som rubbar mitt ämnesomsättning, de flesta killarna jag känner gillar ”kurviga” kvinnor som jag inte kan bli… Jag älskar och träna men gillar inte godis så mycket, men vet att även om jag käkar riktig mat i mängder + godis och protein-shake när jag tränar så rörs inte min vikt för det. JÄVLIGT KUL…
    Man får kalla mig spinkig och säga ”fan va smal du är” men om jag skulle säga jävla fetto till dig hade jag blivit dömd direkt?

    Tycker du ska börja tänka på andra och inte bara på dig själv🙂 Det är mer eller mindre synd om alla, och inte mer synd om dig bara för du är fet.

    • Hej Anna, rubriken är det redaktören som sätter, inte skribenten. Men klart de vill ha en uppseendeväckande rubrik.

      Min poäng var aldrig att det skulle vara synd om tjocka eller mig. Utan att tjocka utsätts för fettfobi och att smala får ett privilegium genom sina kroppar, då de ligger inom normen. Samhället är uppbyggt efter den smala kroppen och därav privilegium. Tjocka får också sämre vård, lägre löner, svårare att få jobb, har inte tillgång till lika många utrymmen och aktiviteter och polisar också sig själva från exempelvis badplatser och uteställen för att slippa bli trakasserade.

      Det handlar inte om mig eller dig specifikt utan om en större struktur i samhället som påverkar tjocka oerhört negativt. Jag tror inte du heller tycker det skulle vara rimligt att du blev behandlad sämre av en läkare eller en arbetsgivare pga din kropp.

      Angående kommentarer om din kropp så anser jag att det är vidrigt att andra tycker sig ha rätt överhuvudtaget att kommentera andras kroppar. Våra kroppar är inte ett allmänt utrymme eller debattplats och folk borde lära sig att hålla käften.

      Vad du baserade ”du är barnslig, egoistisk och beter dig som en fjortis” på kan jag faktiskt inte se och således heller ej svara på.

      Hoppas du ger folk en avhyvling i framtiden om de ger dig ovälkomna kommentarer om din kropp och ha en trevlig påsk

Kommentera

