”Jag är ju bara orolig för din hälsa”

”jag är orolig för din hälsa” Det ultimata skamgreppet från vänner, familj, partners och kanske också okända människor gällande tjocka människor. ”ja men jag bryr mig ju bara” – Men frågan är då hur många smala människor som kanske inte tränar eller äter mycket ”ohälsosam” mat som fått detta uttalande pådyvlat sig. Eller är ohälsosamt beteende okej så länge det inte syns?

Det är svårt att värja sig mot i och med att hela samhället är övertygad om att är man tjock kommer man falla ner knall död inom en snar framtid.

Men bara för att du är smal eller smalare än någon annan ger inte detta dig hälsoföreträde. Du vet inte bättre, du har inte automatiskt mer kunskap om kost och träning och du har inte fan inte rätt att tala om för en annan person att denna bör ändra på sin kropp. Detta är absolut en del av samhällets smalprivilegium (thin privilege) där smala här anser sig ha rätten att kommentera en annan människas kropp bara för att den är tjockare.
Så hur hanterar man detta och finns det bättre ingångspunkter i att tala om hälsa med andra människor oavsett deras storlek?

För det första – Vem har sagt detta till dig? Är det en okänd person på nätet eller annan person som inte vet någonting om din hälsa? – Ta ej åt dig, du vet bäst angående din hälsa.

De som älskar dig och står dig nära – Svårare, mycket svårare – För det första så är du en egen individ och ifall du vill leva hälsosamt eller ohälsosamt så är detta ditt val. Ingen annan person ska styra över hur du beter dig i ditt liv. Inte din familj, inte din partner INGEN.

Att de ens går in i samtalet med ”jag är orolig för din hälsa” är ett rent maktutövande och härskarteknik i och med att det är svårt att säga något emot det. Oavsett om man tränar, äter varierad kost eller inte tränar alls och äter mycket av mat som klassas som ohälsosam.

Det är nu man måste förklara att ens kropp är just ens egen kropp, att de faktiskt inte har något att säga till om även om de älskar en. Här utgår jag ifrån att det inte handlar om missbruk, det är en stor skillnad på ”du dricker coca cola varje dag och verkar inte kunna sluta” och ”du är tjock, därför är jag orolig”. Eller ”Du är uppe hela nätterna och verkar väldigt trött” och ”du är tjock, därför är jag orolig” ELLER ”Du har börjat använda kokain och crack och verkar nu vara beroende” och ”du är tjock, därför är jag orolig”. Ni fattar, en kropp är en kropp och ett beteende är ett beteende. En kropp är inte automatiskt en livsstil och tvärtom.

Istället för att hålla på med skammande kan man tala om hälsa i allmänhet, förmodligen kommer det komma fram att personen i fråga, om den nu inte tränar vill träna, kan mycket om träning och har givetvis likt alla andra haft funderingar på ämnet. Det kan också komma fram att personen inte vill träna och det är något du som närstående faktiskt måste respektera. Det andra man måste vara medveten om när man går in med oro angående en annan persons beteenden eller livsstil är att tar man upp det måste man vara beredd att stötta och hjälpa till. Oavsett om det gäller att sluta dricka cola, alkohol eller börja motionera. Ifall en inte har som avsikt att hjälpa till med detta så ska man faktiskt hålla käften för detta är inte någon som helst hjälp.

Ifall man vidare går in i detta oroande och tycker att någon ska ändra på sin kropp – Då kan ni lika gärna hålla käft ni med. Ni bidrar bara till samhällets fetthat och ni borde seriöst se över era anledningar till varför ni vill säga detta till en närstående.

9 thoughts on “”Jag är ju bara orolig för din hälsa”

  1. Fast vadå smalprivilegium? Jag upplever det som att det är mycket mer ok att kommentera smalas kroppar, till exempel ”åh vad smal du har blivit”, ”du måste äta mer”, ”får du inte tillräckligt med mat”, ”du ser utmärglad ut”. Skulle man vända på steken och säga ”åh vad tjock du blivit”, ”får du för mycket mat” och så vidare till någon som är överviktig, ja då skulle man väl få en smocka alternativt en ovän för livet. Eller båda.

    Det jag vill säga är väl att det inte bara är överviktiga som får (negativa) kommentarer om sina kroppar, det får alla. Tyvärr.

    • Att det skulle vara mer accepterat att kommentera smala kroppar (på det sätt du beskriver) håller jag med om. Att vara tjock anses i vårt samhälle vara så hemskt och ett sånt stigma att det skulle vara en direkt förolämpning att bli kallad det, till skillnad från smal. Det handlar också om att vårt samhälle bara framhärdar ett ideal och inte ens om man skulle nå upp det så är man okej, att alla kroppar på något sätt skulle kunna förbättras. Jag tycker verkligen inte det är okej att skamma smala, lika lite som tjocka! Tycker på intet sätt att detta är något som bör accepteras någonstans, min utgångspunkt är att din kropp är din egen och inte allmän egendom. Du enbart har rätten till din kropp och resterande folk ska inte kommentera den. Men med smalprivilegium så menar jag inte främst kommentarer (även om det är en del av det) utan en övergripande struktur där tjocka får sämre vård och diskrimineras på arbetsmarknaden. Men också i samhället överlag, då det är byggt utifrån en smal person. Det handlar om främlingars kommentarer och att de känner att de kan kommentera en tjock persons kropp ute på stan, kanske för att säga ”ska du verkligen äta det där” eller bara skrika ”jävla tjockis”. Det handlar om politiker som på allvar tycker att tjocka ska betala mer i skatt och det generella tjockhatet och fettfobin som existerar i vårt samhälle.

    • Jag förstår hur du menar och jag håller med dig om att man ALDRIG ska kommentera folks kroppar. Alla har vi våra individuella upplevelser och det är ingen som kan ta dem ifrån dig, det är _ingen_som säger att du hittar på. Men.

      Det betyder dock inte att alla smala hela tiden utsätts för granskning på det sättet som väldigt många tjocka. Det är inte så att de flesta smala får en granskande blick av främmande när de beställer en tårtbit, det är inte så att folk frågar smala (om de inte känner dem) om de verkligen klarar av att träna så mkt. Det är inte så att läkaren tror att du ljuger om du säger att du simmar 3 km. (Märk väl att jag inte menar att det inte händer, jag anser dock inte att det sker rent generellt och att det är ett genomgående tema i samhället.) Jag har erfarenhet av att vara tjock, mellan och smal. Det jag märkte när jag gick ner i vikt (och då var jag inte stor) var att det var något som berömdes, jag fick uteslutande uppmuntran. De gånger jag gick ner i vikt antogs det att jag:

      1. Ville vara smal.
      2. Jag förväntades bli glad över kommentarer kring min viktnedgång.
      3. Att jag gick ner på ett hälsosamt sätt.

      Att det berodde på anorexia första gången och dubbelsidig lunginflammation andra gången (som antagligen tog bort mycket mer muskler än fett) hade de ingen aning om. Ändock ansåg de sig ha rätten att kommentera kring det. Att säga att jag är hälsosam som smal och ohälsosam som tjock.

      För att man som Charlotte pratar om HAES (health at every size) betyder just det, health at every size, inte mobbing av tjocka, inte mobbing av smala. Man ska inte kritisera folks kroppar helt enkelt.

      Att man skriver om tjockisars upplevelser kring detta betyder inte att man bortser från att det existerar förtryck av andra kroppstyper men det är ganska frustrerande när man skriver om sånt här och hela tiden få höra att ”nån annan har det faktiskt också jobbigt”. Exemplen ovan är alltså inte bara jag som fått höra, detta är vanliga saker som sägs till tjocka.

  2. Jag minns en gång när vi var på restaurang och mitt matvrak till kompis roffade åt sig av alla ( vi sa att det var okej)och sträckte sig åt alla håll och kanter och åt typ allas rester . Så sa hon ”Nu tittar ingen på mig, ingen reflekterar över det jag gör. Men om jag hade varit tjock så hade alla stirrat äcklat på mig. Det är inte okej.” och det hade hon helt rätt i .

  3. Ping: Sluta tjata om min jävla hälsa. | friendlyfreak

Kommentera

