Idealhets i ungdomsböcker

Jag läser väldigt mycket ungdomslitteratur och jag blir alltid lika led på hur otroligt utseendefixerad den är. Just nu läser jag andra delen The Golden Lily i serien Bloodlines av Rachel Mead – En spinoff på den populära serien Vampire Academy. Huvudkaraktären är en stark, intelligent och handlingskraftig ung kvinna som STÄNDIGT tänker på sin figur, hon är en ‘size 4’ (stl 36) och försöker genom dieter och hoppande av måltider nå ner till ‘zero’ typ en stl 30/32 i svenska mått. Detta är alltså en tjej som är extremt bildad och intelligent. Varför har hon då inga kunskaper om att kroppen behöver näring för att fungera? Till viss del skulle man kunna avfärda det som ett karaktärsdrag hos en ung perfektionist – Men även här blir skönhetsidealen tydliga – Att det enbart finns ett acceptabelt kroppsideal. Det speglas dock inte bara bland hur kvinnokaraktärerna beskrivs utan även männen. Huvudkaraktären beskriver alla unga killars kroppar i hennes närhet och vid ett tillfälle säger hon även att – nu när hon sett en killes kropp och inte bara hans ansikte så märkte hon att han faktiskt är ‘hot’. Hela företeelsen är väldigt tråkig i en bok som annars är väldigt intressant. För mig som ägnat flera år i ett stöttande fatshion community är det lätt att inte ta idealhetsen till mig. Men hur går det för alla ungdomar som redan innan är osäkra i sina kroppar?

One thought on “Idealhets i ungdomsböcker

  1. Ugg. Jag skumläser just nu en Kitty-bok. De är visserligen skrivna för länge sedan, men det är lika bedrövligt där med.

Kommentera

