Bidrar jag till konsumtionssamhället

Jag har ju inte bloggat på ett tag och det har sina anledningar. Efter den värsta perioden i mitt vuxna liv känner jag äntligen att jag har lite mark under fötterna igen.

Med den jobbiga tiden kom dock insikter om mitt bloggande och hur mycket av det som utgjordes av konsumtion, helt vansinnigt mycket till och med! Och det är ju visserligen mycket lättare att vara slänga upp ett collage av vad man köpt, men vad har det för konsekvenser?

Outfitbilder servar ju ändå ett syfte; att se hur plagg sitter på en kropp, i det här fallet en större kropp. Ja det kanske tom. är viktigare för oss plussare att se plagg på bloggare eftersom de som modellar kläderna allt för ofta inte ens har den minsta av plusstorlekarna.

Men just inlägg av ”detta har jag köpt” kanske är helt onödigt, ja även skadligt? Bidrar jag till den hysteriska shoppingen? Till överfyllda garderober och slitochsläng…

Eller är det helt oundvikligt om jag ändå gör outfitposter?

13 thoughts on “Bidrar jag till konsumtionssamhället

  1. för någon som mig som nyligen hittat till fatshionvärlden så är det viktigt att se outfitbilder även i plussize – att stora kroppar syns i mode ger mig en känsla av att det finns en plats för dom också. samtidigt förstår jag dina funderingar. jag har aldrig upplevt dig som en konsumtionsgalning men sånt där är ju relativt förstås. kanske kan du kombinera dagens outfit med tankar kring konsumtion och återvinning? gillar din blogg!

    • Jo, som du säger är det ju viktigt att kunna se tjocka kroppar – Får ha lite diy ibland för att lätta samvetet ^^

      Om du precis hittat fatshionvärlden kanske du ännu inte hittat facebookgrupperna fatshion outfit och fatshionchatten?🙂

      Och tack!❤

  2. Hittade hit i sommras, men har inte kommenterat.🙂 Jag tycker det är kul att se outfitbilder med människor som drar större storlekar, det ger mig inspiration! Jag testar lite fler kombinationer än vad jag gjorde förut, men jag köper nog inte mer för det. Satsar fortfarande på secondhand eller att göra om plagg jag redan har!😀 Du kan ju ha lite blandade inlägg, både prat om konsumtion, tips på kombinationer, DIY och helt vanliga outfitbilder eller det här vill jag ha collage!😀

  3. Även jag är ny i fatshion landey och blir otroligt inspirerad och peppad av alla outfit bilder. Och idag tog jag faktiskt och färgade om två par plagg jag hade hemma men inte använde. Toppen med ”egen återvinning”🙂

  4. Jag förstår din tanke, men jag tycker att det du gör är viktigare än vad den bidrar till konsumtions-samhället. Det har så jävla länge varit fatshaming, och är så mycket fortfarande. Det behövs stora tjejer som kräver att marknaden ändrar sig, när detta skett kan en kanske börja tänka lite annorlunda, eller snarare agera annorlunda, handla mindre. Men det blir ingen förändring tror jag.Dessutom är du ju så medveten, vilket gör att du KAN börja göra förändringar i din egen shoppingprofil (fan vad prettor jag blev helt plötsligt då). Granska mer second hand (vilket är ett aber iof om en drar mer än max 44 i strl, jag vet), use- re-use….etc med mera.

    Men äntligen att du börjat blogga så smått igen❤

  5. Jag tror faktiskt att du är inne på något viktigt här. Det är en grej som gnager mig lite med den annars helt underbara fatshion-sfären, det är väldigt mycket prat om konsumtion. Mer prat om konsumtion än om något annat och det gnager som sagt. Dels är det dåligt ur miljösynpunkt men det är också exkluderande, alla har inte råd att shoppa. Visst behöver vi se tjocka kroppar och vi behöver se kläder på tjocka kroppar, ofta behövs tipsen om olika kläder och butiker men jag tror också att vi behöver ‘gå vidare’. Det pratas ju om andra saker på olika bloggar men vi är dåliga på att prata med varandra, känns det som.

    • Tror också att det är lättare att prata om konsumtion än exempelvis diskriminering av tjocka i samhället/HAES/fat acceptance. De är ju (no pun intended) tyngre ämnen och kanske inte något man orkar diskutera alla dagar. Det är ju även något som är väldigt svårt att lösa, det är ett strukturellt problem medan kläder kanske känns lättare att ta sig an. Men trots det finns ju fortfarande verkligen inte mycket plussizekläder i Sverige, marknaden är marginell så jag har viss förståelse för allt prat om kläder. Det kan ju också vara så att vi uttrycker något som resten av samhället också står för på alla områden – Alltså en överdriven onödig konsumtion.

      • Givetvis, vi är ju vanligt folk, fast tjocka. Insåg också efter att jag skrivit kommentaren att jag varit lite för hård. Då jag räknade inlägg i chatten så var bara lite drygt hälften konsumtion, resten mer pepp och stödinlägg (vilket jag älskar). Kanske jag var så negativ för att jag inte haft råd att köpa kläder på så himla länge :(((( Det här med FA/HAES är också väldigt svårt. Även om vi tjockisar börjar acceptera och gilla oss själva så tror jag tyvärr att det har marginell inverkan på resten av samhället. Även om det är underbart när människor börjar gilla sig själva.

Kommentera

