Höstens serier del 2

Tjoho, andra delen av min ytterst subjektiva recension av höstens nya serier.

Återigen – Varning för plotavslöjande och spoilers!

Betyg 3

Emily Owens MD
Grey’s Anatomy möter Scrubs. Emily Owens börjar första dagen som biträdande läkare ”intern” på den kirurgiska avdelningen, där hon möts av en elak läkare ”resident” (vet inte riktigt hur man översätter resident) som kommer vara deras chef. Medan de går i korridoren berättar läkaren att hon inte vill prata med dem, om det inte är någon allvarligt bla bla bla, en sämre version av Bailey alltså. Man får också följa Emilys smått neurotiska tankevärld genom voice over, och det är visserligen voice over i Grey’s Anatomy också. Men där Meredith Grey betraktar och begrundar livet, och allas roll i det som försigår liknar Emily Owens tankar mer den skruvade tankevärld som JT pysslar med i Scrubs.
Som twistfaktor är Emily hopplöst kär i sin manliga kollega och hennes ärkefiende från grundskolan är också biträdande läkare i samma grupp. Allt detta låter ju ganska fjantigt och det är det, men jag har sån himla abstinens efter hur Grey’s Anatomy var i början att jag köper detta och hoppas på det bästa.

666 park avenue
Ett ungt par söker jobb och bostad i New York, där kvinnan får jobb som fastighetsskötare ”manager” i ett stort lägenhetshus kallad The Drake. Det händer underliga saker, fåglar flyger ut genom väggarna, hyresgäster försvinner och den unga kvinnan börjar drömma mardrömmar om en dörr nere i källaren och vaknar med smutsiga fötter. Serien hintar hela tiden om att mannen som äger huset skulle vara djävulen och namnet på huset spär givetvis på detta. ”Djävulen” spelas av Terry O’Quinn från Lost och hans fru spelas av Vanessa Williams från Ugly Betty. En del andra mindre kända skådisar dyker också upp, mannen i paret spelas av Dave Annable från Brothers & Sisters och Robert Buckley som både spelat i One Tree Hill och den kortlivade serien Lipstick Jungle. Den minst trovärdiga skådisen är tyvärr Rachael Taylor som spelar huvudkaraktären Jane Van Veen och detta skulle nog kunnat bli bättre med en annan skådespelare. Men jag gillar ändå detta, inte alls lika bra som American Horror Story, men detta kan jag i alla fall se på helt ensam utan att skita på mig av rädsla.
The Mindy Project
En till läkarserie! Denna gång inte speciellt fokuserad på själva arbetet som gyn/förlossningsläkare utan snarare på huvudkaraktärens jakt på en romcom-perfekt man. Mindy har alltså under hela sin uppväxt sett på romantiska komedier (romantic comedy – romcom) och letar nu efter någon som hon kan bli galet förälskad i. Under tiden är det lite för mycket festande, sex med ena läkarkollegan och tjafs med den andra läkarkollegan som gäller. Det är tydligt att det på sikt kommer bli något mellan Mindy och hennes douchiga kollega Danny. Men jag tycker bara att han verkar som en riktig skithög. Och inte ens på det där charmiga sättet utan bara rakt upp och ner en otrevlig person utan sympatiska sidor.  För att bevisa detta säger han bland annat till Mindy att hon borde gå ner ”15 pounds” i första avsnittet. Nu är ju inte Mindy den mest trevliga personen heller så vem vet, de kanske båda bättrar sig. Detta är hysteriskt roligt, manuset är briljant!! Jag kan inte motstå en serie där man säger ”That’s like Hermione being in to Voldemort”. GAH! Så bra. Dock tycker jag att det är lite skämskudde ibland och detta kan säkert bli en sådan serie jag längtar efter. Det påminner om känslan jag fick utav Girls, först visste jag inte riktigt vad jag tyckte och sen var jag fast!
Copper
Inte att förväxla med den brittiska dokumentärserien Coppers är en serie där klassisk polis löser brott blandas upp med kostymdrama och inte en så liten gnutta Gangs of New York. Oavsett om man sett filmen med Leonardo DiCaprio och Cameron Diaz från 2002, filmen med samma namn från 1938 eller läst boken som av allt baseras på av Herbert Asbury kommer man känna igen sig. Serien utspelar sig i ”five points” i New York på 1860-talet. Alltså har slaveriet redan upphört men rasism och segregering finns givetvis fortfarande. Mitt i detta kaos av immigration, prostitution, brott och krocken mellan de rikas välstånd och de fattigas misär arbetar en hård irländsk polis, med eh… Inte så himla politiskt korrekta metoder. Det är personliga konflikter, en inblick på dåtidens samhälle, politiska intriger och intressanta karaktärer. Det här skiftar för min egen del mellan att vara en fyra och en tvåa. Det känns som att det inte finns tillräckligt mycket som binder ihop den i och för sig intressanta soppan av olika historier. Jämför med kostymdramat Downton Abbey som använt det klassiska greppet med att låta allt knytas samman av ett specifik gods. Hoppas dock att serien skärper upp sig för stundvis är det riktigt bra! Problemet är att jag tycker andra karaktärer än polisen är intressantare, typ den före detta barnprostituerade flickan, som nu försöker vinna polisens hjärta eller den kompetente svarta läkaren, som får kämpa både mot de vitas fördomar och sitt eget folks problematik. Förhoppningsvis blir det mindre av polis trycker upp vem.som.helst mot en vägg och mer av allt annat på sikt.

Hinner nog inte längre än såhär. Det får bli en del 3 med fyror och femmor också.

3 thoughts on “Höstens serier del 2

  1. Jättekul att du recenserar serier! Jag älskar The Good Wife just nu. Vet inte om du har sett den. Om du har det tänkte jag fråga om du vet någon serie, gammal eller ny, som är lik den. Jag vet inte exakt vad det är som gör att jag gillar den så mycket. Kanske gillar jag det att de är advokater så kanske någon serie med det?

    • Jag fastnade aldrig riktigt för The Good Wife, men advokatserier i allmänhet kan jag ju absolut tipsa om! Gammal serie – Ally McBeal (har du förmodligen sett) men ändå. Varning för fettfobiska yttringar dock. När jag tänker efter så är det nog inte så många advokatserier som gått lika länge som The Good Wife. Även om jag inte följer den så är det ju en bra serie. Från början av 2000-talet gick exempelvis Philly i två säsonger och Queens Supreme i bara tre avsnitt…Boston Legal gick iaf i 4 säsonger tror jag. Två serier som hade premiär i våras är ju Suits och Franklin & Bash. Men allvarligt talat är ingen av dem speciellt lik The Good Wife. Kanske skulle du gilla polisserien Blue Bloods istället. Den kretsar kring en familj varav det finns poliser i 3 och snart fyra generationer. Pappan är the big cajuna, polischef över New York, dottern är advokat, sönerna poliser. Farfar är pensionerad polis.Personligen gillar jag den iaf.

Kommentera

