Apråpå vinklar och fula foton

Ni vet när någon tar ett foto på er och sen lägger upp det på facebook oavsett om det är ett bra foto eller inte? (maybe not) Hur som helst, detta är ju inte alltid en lycklig förteelse och för många är det ju inte så himla kul detta med att ta foton över huvud taget. Man skyggar undan kameran och vill sen helst inte se fotona.

Och eftersom man inte tar speciellt många foton (på grund av det där kameraskyggandet) kommer det ut speciellt många bra heller. Man ser sur ut, göra konstiga miner, ler stelt, har dålig kroppshållning etc. Och framförallt – Man missar de som faktiskt är bra genom att tro att de är dåliga. Ja alla andra ser bra ut på kort, utom jag! Alla andra ser ut som sig själva, men ser verkligen jag ut sådär?

Ja! Du ser ut sådär! Och på tusentals andra sätt också. Den där personen du ser i spegeln rakt framifrån, den bakifrån som har ryggfett eller från sidan med utåtstickande mage, kanske lite dubbelhaka, lite rynkor, en finne här och där eller påsar under ögonen.

Faktum är ett foto bara en vinkel, ett ögonblick. Det är du, men det är inte hela du. Det är inte representativt för hela dig eller din självbild. En ful bild gör inte dig ful. Kanske tycker du inte om foton för att du inte tycker om hur du ser ut över huvud taget. Kanske har du accepterat bilden av dig själv från en viss vinkel, men inte från andra. Kanske bara sminkad, kanske i en specifik typ av kläder.

Och även när man har accepterat sitt utseende så är det ju inte slutet. Helt plötsligt dyker rynkor upp vid ögonen, man får grått hår, går upp i vikt, får bristningar eller något annat som förändrar kroppen och så är man där igen. Accepterar jag den här bilden?

Vi lever alla i kontexten med att se ut på ett specifikt sätt, klar hy föredras framför finnig, smal framför tjock och så vidare. Media framställer i princip bara en bild som okej, smal ung och vit. Så det är ju inte konstigt att de som inte lever upp till normen inte vill ta bilder på sig själva. Och att när vi inte når normen föredrar de kort som ligger närmst.

Alla har vi foton vi tycker extra och mindre bra om

Till vänster –  Ett foto jag råkar ta på morgonen när jag försöker öppna någon app på mobilen.
Till höger – Full make, fixat hår, vald tröja, står i motljus vid ett fönster etc.
Inte fan ser det ut som samma person, men båda representerar mig ändå.

Mina bästa tips för fotoacceptans är – 

Slappna av i kropp och ansikte, jag upprepar slappna av! Tänk inte att nu ska du ta foto, tänk på något som gör dig glad.

En ärlig, snäll fotograf –  Den kan vara du eller någon annan. Någon som säger till om du ser sur ut, måste sträcka på dig etc.

Ta jättemånga foton – Ökar chansen för att något ska bli bra, och då menar jag inte att du ska se ut som normen, utan bra ljus, bra bakgrund, ansiktsmin, vinkel osv.

Ha kläder/smink/hår du tycker om – Visserligen kan det vara kul med bilder när man precis vaknat också, men om du precis börjat med att försöka acceptera dig själv på foton, så börja där du känner dig som bäst!

Ta foton på flera platser och i bra ljus, mitt på dagen kan ljuset vara väldigt hårt, så lite tidigare/senare på dagen är optimalt. (Om det inte är midvinter och enda ljuset är mitt på dagen vill säga). Sen kan man prova sig fram, står man i direkt solljus kan bilden bli hård, men beroende på bakgrund/reflektionsytor/skuggor kan man få fram jättefina effekter.
Många foton leder till något bra! Tredje bilden fungerar inte riktigt med att stå mitt i solen och bakgrunden ger inte något. På den vänstra gör jag någon underlig min och den i mitten blev bra!

Låt någon ta foton på dig under en hel dag, från många olika vinklar. Du kanske inte kommer gilla alla, men det är ju helt okej! Man måste inte älska alla foton, du kanske däremot hittar något nytt hos dig själv som du gillar.

Låt fotona vara kvar och titta på dem om ett år – Distans tenderar göra att man tycker om foton man tidigare ogillat.

3 thoughts on “Apråpå vinklar och fula foton

  1. Jättebra guide som alla borde läsa! Jag hatade att hamna på bild förr, men nu när jag är van framför kameran är det mest kul. När man inser att man ser olika ut på olika bilder och från olika vinklar så blir det mer mänskligt helt enkelt.

  2. Ping: Skönhet på kort | Sara Schmenus

Kommentera

