Hängbröst – Precis som alla andra

När jag var 16 förstod jag inte riktigt detta med hängbröst, tidningarna sa att detta var något som i princip alla fick. ”Vadå mina hänger ju inte”. Seriöst, jag var fan dum i huvudet som 16:åring.  Kanske därför jag har gymnasieläraraspirationer – Så jag kan dunka lite vett i ovettiga tonåringar. (Snälla framtida arbetsgivare, ta detta på rätt sätt nu va).

Och så helt plötsligt en dag, en speciell dag. Fick jag inse att gravitationen även berör mig. Det är en speciell realisation, när man inser att man är precis som alla andra.

Nu låter ju detta väldigt negativt, men för mig så var det ganska skönt. Att inse att jag var precis som vem som helst. Jag växte upp med tanken om att jag var.. Annorlunda, konstig.

Mycket för att jag var tjock, men kanske också för hela min personlighet överlag😛
Jag hade ingen lust att dricka sprit i tonåren (eller någonsin) och när jag fyllde 20 fick jag ingen obotlig lust att resa runt hela världen och hitta mig själv. Och numera lyssnar jag på melodikrysset, tycker om loppisar och har nog fått inse att serier är en hobby.

Men eftersom jag var tjock hade jag redan som tonåring försonats med tanken om att ingen skulle vilja ha mig, ingen skulle vilja anställa mig och att jag alltid skulle vara lite sämre än alla andra och behöva kompensera för detta genom att jobba extremt hårt och bevisa att jag inte var dum, lat etc.

Så det var skönt att inse att jag var precis likadan som andra människor. Att detta med partner, jobb etc inte bär eller brister med min kroppsform.

Dock finns ju ändå föreställningarna hos många om att tjocka ÄR lata, dumma, odisciplinerade etc. Men det är varken mitt eller ditt jobb att överbevisa DERAS dumma fördomar. Thank god.

2 thoughts on “Hängbröst – Precis som alla andra

Kommentera

