En tidvåg av tjockishat

Det finns numera två sidor av plus size rörelsen på nätet. Den ena viktorienterad, med fokus på viktnedgång och ett allmänt skammande av den egna kroppen och andras. Den handlar också om att acceptera att samhället inte kommer ändra på sig och därför ändra på sig själv. (Jag är jätteobjektiv not. Ni får gärna bidra till att nyansera min bild av viktnedgångssidan).

Den andra har ett fokus på kroppsacceptans, inte acceptera samhällets diskriminering av tjocka, fettacceptans och låt oss inte ljuga nu – Mode. Två grupper som är sina totala motpoler och sällan kommer i kontakt med varandra trots att många personer rör sig genom de båda sfärerna. När kroppsacceptansrörelsen väl möter bantningsrörelsen blir det allt som ofta hätska diskussioner som totalt spårar ur.

Personligen lever jag i min bubbla av acceptans, en otroligt stöttande och härlig sfär, med människor som peppar, hjälper och accepterar i alla skeenden av livet. Detta gör att jag ibland missar att ja, bara för att jag är för kroppsacceptans så är inte alla det. Och att bara göra dem medvetna på kroppsacceptansens existens kommer inte automatiskt mena att de på ett ögonblick överger självhat och tjockisskammande.

Min egen resa tog tid, lång tid. Det satt väl inrotat att tjocka inte hade samma värde som alla andra, att de är lata, odisciplinerade, förtjänade att bli hånade etc etc.

Men ändå kan jag finna mig bli irriterad över att inte folk fattar PÅENGÅNG. Herregud, nu älskar ju jag mig själv och fattar att jag är värd precis lika mycket som alla andra. Kan inte ni andra fatta det omedelbart?! Är det så mycket att begära eller? Ändra grundsyn på människor NU.

Sen får jag backa, inse att det är väl etablerat detta med tjockishat och att det kommer ta tid. Men ibland blir jag bara så matt! Tjockishatet känns som tidvåg och att vi andra som propagerar för kroppsacceptans, HAES och ens egen rätt till kroppen inte har en vettig chans i helvetet att ändra på hur samhället ser på tjocka personer.

Men kanske lyckas man förändra en persons syn på själv. En person som kanske blir eller är förälder och för vidare en syn av självacceptans till sina barn.

Kanske lyckas man bara förändra sig själv, men det är ganska fantastiskt det också.

6 thoughts on “En tidvåg av tjockishat

  1. Tack för detta inlägg!
    När jag först fick upp ögonen för din blogg började jag inse att jag inte är ensam om mina känslor av självhat, och det har satt igång en process i mitt huvud.
    Varför hatade jag mig själv så mycket bara för att jag är tjock?!
    Varför tyckte jag att jag var mindre värd bara för att jag är tjock?!

    Och just detta är viktigt: hataDE!
    För sedan jag började läsa din underbara blogg så har jag börjat förstå att det är okej att gilla sig själv också.
    Att jag faktiskt är bra som jag är.

    Du har totalt ändrat min syn på mig själv och t.o.m. gjort mig intresserad av mode igen!
    Jag trodde aldrig det kunde vara möjligt att känna såhär igen, så tack så hemskt mycket!!

    Jag är även en förälder, och för mig är det superviktigt att mitt barn ALDRIG ska behöva känna såhär som jag gjort.
    Han ska få växa upp och må bra, älska den hans hjärta brinner för och aldrig behöva skämmas över hur han ser ut.
    Det ska liksom inte ens finnas i hans medvetande.

    Åter igen: tack så hemskt mycket för denna underbara blogg.
    Tack för all fantastisk inspiration.
    Tack för ALLT.

    Mängder med kramar
    /Marie

  2. Hej, Tycker om detta inlägg.. jag är en sån kämpar med mitt sätt att se på mig själv osv.. Känner att såna här blogg är inspirerande. Jag följer din och http://beyond-sizes.com/ blogg.

    Glad att såna här bloggar finns..

    Kram / Therese

  3. Om alla människor kunde respektera varandra, sluta tänka/säga negativa saker om kraftiga människor….man blir så trött på sånt:/
    MVH/ Linda

Kommentera

