Resan in i fatshion och beyond!

Den här veckan bloggade alla vi på fatshionistas.se om hur vi hittade till fatshionvärlden. För mig var det så himla intressant att läsa de andras berättelser, i synnerhet eftersom jag själv inte ligger så nära ”såret”. Det är inte så mycket som begravt utan utrett. Jag kan titta på bilder på mig själv från tonåren och visserligen tycka att det är synd att den tjejen tyckte så illa om sig själv. Men jag tar inte med den känslan till mig själv, det är inte ett ömmande sår längre. Det är läkt och kvar finns bara ärret, lärdomen och erfarenheten.

Som Thina skriver här, så fanns det ingen som kunde trycka ner mig bättre än jag. Ingen som kunde tänka elakare saker om mig själv. Men för mig så kanske det  inte var en lika lång väg till kroppsacceptans, när jag väl hittade fat acceptance och fat-o-sphere. Innan jag hittade fatshionvärlden hade jag nämligen redan hittat tillbaka till mig själv. Jag hade redan ett ganska bra självförtroende, men det var det där med vikten. Det enda jag inte kunde acceptera med mig själv. Jag använde det också som en ursäkt, om jag var smal skulle jag söka det där jobbet, om jag var smal skulle jag börja intressera mig för mode…

Om… Jag blev smal.. Så skulle världen bli så mycket bättre. Ja allt? skulle väl bli bättre? Jag skulle bli lyckligare, rikare, mer framgångsrik, mera av allting. Kanske skulle jag aldrig mer vara olycklig. För det var väl så det var, att vara smal.

Nu känns alla de där tankarna så avlägsna, de flesta bortglömda. Men den här veckan, fick jag komma ihåg allt det där. Hur det startade, hur jag mådde, varför fatshion förändrade mig in i benmärgen. Varför det inte bara förändrat min syn på mig själv, men också på alla andra.

Varför jag tycker det är så viktigt att ens kropp inte ses som allmänhet, varför jag vill att kroppsacceptans ska läras ut på alla skolor, föreläsas om på företag. Vara en naturlig del av samhället.

Jag är så tacksam att jag hittade hit. Att jag får vara en del av det här stora. Det här som förändrat och kommer förändra så mångas liv.

Tack alla ni, som engagerar er, som läst min blogg och kommenterat. Ni som precis hittat fatshionvärlden, veteranerna och alla ni som driver den vidare.

 

One thought on “Resan in i fatshion och beyond!

  1. Jag känner igen mig i väldigt mycket av det du skriver. Skillnaden är nog att jag egentligen aldrig hatat mig själv. Dock har tankarna kring smal=lyckligare slingrat sig runt mig hårt hårt och det tog mig lång tid att på riktigt inse att det inte alls finns någon koppling.

    Tack för fint och braigt inlägg!

Kommentera

