Lyssnartips – Är trött på fettföraktet

Ligga med P3 talar om samhällets fettfobi och fetthat

Delta i debatten! Det är fortfarande väldigt få som kommenterat, men givetvis har någon redan hunnit skriva att de ogillar tjocka på grund av de sjukvårdskostnader som kommer utav att någon är tjock.

Dock projiceras inte samma hat mot elitidrottare, rökare, personer som sysslar med farliga nöjen, exempelvis bungy jumping osv. så att man hatar tjocka pga. samhällskostnad är bara fjantigt. Om man skulle se det på det sättet så kanske det bara är bra att vara tjock, man kan ju få en plötsligt hjärtattack och dö – Och då inte bekosta dyr äldrevård – Bra va!

Hur mycket pengar spenderar tjocka på att försöka bli smala? Hur mycket bidrar det till ekonomin? Jag gissar att den summan är ogripbart astronomiskt, då viktnedgångsprodukter- och tjänster är en av världens mest inkomstinbringande områden.

Samhället uppmuntrar tjocka att hårdbanta, att rasa i vikt, att göra ohälsosamma val för att nå smalhet. Om du tränar utan att gå ner i vikt ses det som ett misslyckande. Tjocka diskrimineras på arbetsmarknaden, får sämre vård och utesluts från allmänna platser. Inte alltid öppet, ibland sker det genom att vi tjocka själva undviker vissa platser, exempelvis uteställen, krogar och badställen. I andra fall handlar det om att aktiviteten eller platsen är byggd utifrån den smala kroppen.

Att erkänna sig själv som tjock, att identifiera sig som tjock var lite som att komma ut ur garderoben. Jag är tjock och du får acceptera mig som jag är eller så kan vi inte umgås längre.

Aldrig mer kommer jag spela rollen av den ”goda tjockisen” som meddelar att hen bantar, försöker att gå ner i vikt, som inte äter mat i allmänheten, som polisar sig själv eller undviker allmänna platser.

Vi har all rätt att vara, finnas och njuta av samhället och livet. Precis som alla andra.

 

6 thoughts on “Lyssnartips – Är trött på fettföraktet

  1. Man blir lika diskriminerad av att vara smal, är själv smal och inte en dag går utan att folk frågar om jag har en ätstörning. Inte så roligt att höra sånt heller.

    • Det ena utesluter inte det andra, har skrivit tidigare om kommenterandet av kroppen och hur inga kommentarer av en annan persons kropp är önskvärda. Dock är det inte samma sak som diskriminering, en tjock kropp bli utesluten från platser, arbetsplatser och aktiviteter då samhället är konstruerat utifrån en smal kropp i ett samhälle där den smala kroppen är idealet. Och det finns långt fler negativa konnotationer till en tjock kropp än den smala. Dock ingår kommenterandet av smala kroppar i hela strukturen, där det finns ett snävt ideal att följa, och att kroppen hur den än ser ut aldrig är bra nog.

      • Jojo. Men jag menar att det inte är en dans på rosor att vara smal heller. Kläder passar inte för de alltid är för stora, att få höra ”ta en kaka till du kan gott lägga på dig lite, du som är så smal” för jämnan. En gång när jag och min syster gick på bio tyckte hon i kassan att vi kunde dela stol för det va så onödigt att två smala personer skulle ta upp två hela stolar.

      • Så otroligt välformulerat Hanna och så bra skrivet. Jag var som barn knubbig och fick obönhörligen kommentarer om att jag inte borde äta och så vidare, som vuxen har jag varit allt ifrån 50 kg till 100kg (160 cm lång) och har upplevt båda sidor, även om jag aldrig var spinkig som smalast, men det är som du säger, samhället är format efter smalhet så även om hen som smal får kommentarer och gliringar kan det aldrig komma upp i samma liga som det blir för överviktiga då detta är den ovälkomnade gruppen i samhället. Sjukt? Ja! Dags att påvisa hur galet det är? Japp!!!!!!
        På sätt som får smala att känna sig sämre som människor? Nej! Men det är heller aldrig det budskap jag får på någon av fat-accaptence bloggarna jag läser. =)

Kommentera

