Aftonbladets Lisebergartikel och recension av attraktioner

Jag antar att de flesta av er läst artikeln på aftonbladet och kanske till och med några blogginlägg rörande artikeln om den 28:åriga kvinnan som inte kunde åka Balder på Liseberg? Om inte så handlar det i korthet om en kvinna som köpt åkband och sedan stod i kön till Balder i 30 minuter, inte kunde spänna fast bältet och bads gå ut genom utgången. Slänggungan gick inte heller och hon gick vidare mot biljettkassan och ber om pengarna tillbaka, hon kan inte använda åkbandet fullt ut och anser sig ha rätt. Liseberg tyckte inte det och hon fick inte pengarna tillbaka. Efter ett samtal från aftonbladet fick hon dock ett quickpass, en ursäkt från personalen och en tygkanin. Och det är inte bara jag som tycker Liseberg kunde behållit sin fula kanin.

Aftonbladet fortsätter med att fråga Liseberg om de inte borde gå ut med information kring att tjocka inte kan åka alla attraktioner INNAN de betalar för inträde och åkpass och Liseberg svarar att

” – Det är ju lite från fall till fall, hur man är byggd. Det går inte att sätta någon viktgräns. Alla är välkomna och vi försöker anpassa så långt det går.
Att gå ut med riktad information till överviktiga besökare är vanskligt, enligt jourhavande parkchef Bo Larsson.”

Jag förstår att man inte kan gå ut med exakta mått och viktgräns, i synnerhet eftersom attraktionerna är utformade så olika och att vi alla bär vår vikt på olika ställen på kroppen. MEN att gå ut med information i form av provsäten från de attraktioner som de vet är begränsade.. Det borde faktiskt inte vara speciellt svårt. Och sedan ha provsätena vid ingångarna, biljettkontor och sedan också ett synligt provsäte vid attraktionens ingång. Och nu menar jag inte att de ska sitta tjugo stolar vid varje ingång, det går säkert att att ha en eller två stolar med flera olika bälten etc som tillhör de olika attraktionerna.

För huvudproblemet är inte att inte alla kan åka alla attraktioner (även om detta givetvis är ett fall av Thin Priviledge, där det som överallt annars är anpassat för en typ av kropp – Den smala). Problemet är att Liseberg (och alla andra nöjesparker i Sverige för den delen) inte informerar om det. Längdstickor finns precis överallt, vid ingång, biljettluckor och vid attraktionerna i fråga – Så varför inte ha provsäten?

Reaktionerna på artikeln i form av kommentarer och blogginlägg har ungefär låtit såhär ”Skyll dig själv” ”Ska barn också gnälla om att de inte kan åka” ”Typiskt lättkränkta Sverige” ”Gå ner i vikt eller sluta klaga”.  För det första så tror jag inte kvinnan som artikeln handlar om är helt nöjd med hur aftonbladet får det att framstå, att hon är kränkt, ledsen och tycker det är orimligt att hon inte får åka trots att bältet inte gick på. Min uppfattning är att hon vill ha tillbaka pengarna för en tjänst hon inte kan använda fullt ut på grund av att hon inte fått information om det innan köp. Sen är det väl klart att det är en jobbig situation att bli ombedd att gå ut, att få höra att man är för tjock för en attraktion, i synnerhet i full syn av ens vänner och hela resterande kön. Att sedan få höra att man inte har någon som helst rätt att få tillbaka pengarna är såklart väldigt tråkigt. Men reaktionerna visar också på det typiska tjockishat och fat shaming som pågår i Sverige och världen runt. Det är väldigt få som går ner i vikt och sedan lyckas hålla den vikten, det är inte bara att ”gå ner i vikt eller sluta klaga” – Något man kan få höra av antingen smala som aldrig varit tjocka eller ”den goda tjockisen”, antingen fortfarande tjock eller extjock.”Gör en gastric bypass” var också några av kommentarerna som fälldes. Jourhavande parkchef Bo Larsson kommentar ”Att gå ut med riktad information till överviktiga besökare är vanskligt” visar också på det otroliga stigma som är att vara tjock eller bli identifierad som tjock innebär. Liseberg är livrädda att kalla någon tjock, vilken förolämpning! Tänker de och struntar hellre i att gå ut med information om att vissa av deras attraktioner inte kan åkas om man har ett visst midjemått.

Den här artikeln kom ganska ”lägligt” eller vad man ska säga i och med att jag var på Liseberg i förra veckan och fick gå igenom hela Baldertraumat jag med. Jag mailade till och med Liseberg någon vecka innan vi åkte dit för att jag skulle slippa oroa mig under dagen om att stå i kö och sedan inte kunna åka en attraktion. Jag fick ungefär samma mjäkiga svar som Liseberg levererade till tidningen, det vill säga – Ingen hjälp alls. Tydligen ska det finnas ett provsäte mellan Balder och Kanonen men detta säte lyckades jag inte hitta. Antingen ligger det gömt eller så var det så mycket människor att det inte gick att se. Ett bra initiativ av Liseberg, men borde alltså göras mer synligt. Både jag och kvinnan i artikeln lyckades missa provsätet och jag har även läst flera andra i gruppen Fancy Fatshion som inte kunnat åka Balder och också missat provsätet.

Jag fick dock igen bältet, efter viss ångest och det var fan på håret. Över bältet kommer sedan en spärr som ska ner över låren men som på större personer hamnar på magen. Hade jag inte hållit i mig för glatta livet hade jag åkt ur, dödsångest av högsta grad och jag har även skrivit till Liseberg och sagt att Balder inte fungerade för mig säkerhetsmässigt även om jag kunde spänna fast bältet. Förut har de också haft förlängningsbälten till Balder, men detta är något de har slutat med på grund av säkerhetsrisken och det är ju klart förståeligt!

Men i dagens samhälle är det många människor som är tjocka, ja vi blir faktiskt bara fler och fler och medan massmedia gärna ropar fetmaepidemi så bör samhället fundera på om det inte är dags för att anpassa sig efter flera kroppstyper. Att inte få tillräckligt med plats på tunnelbanan, bussen eller en åkattraktion är ju inte heller bara ett ”tjockisproblem” utan ett problem för längre och större byggda personer överlag.

Eftersom jag själv åkte flera andra attraktioner som absolut fungerar för större personer, typ Lisebergsbanan, Kållorado och Flumeride så är det ju heller inte omöjligt att bygga och anpassa för många kroppstyper. Det verkar vara de ”läskigare” attraktionerna som är det största (no pun intended) problemet. På flera nöjesfält utomlands, exempelvis Disneyland Paris har man byggt flera attraktioner med några större säten så att flera ska kunna åka. En utmärkt lösning och något som jag hoppas Liseberg också tänker på i framtiden.

Känner vidare att jag knappt ens orkar kommentera Aftonbladets uppföljningsartikel, där man låter en smal reporter ta på sig en fat suit, alltså en tjockisdräkt och gå och prova åka Vilda Musen på Grönan, åka tunnelbana och buss för att sedan konstatera att ”ja det är lite trångt”. Seriöst aftonbladet, har ni inte en enda tjock reporter? Ni kanske borde fundera på om inte ni kör med lite gammal god diskriminering redan vid anställning.. Varför tillfrågade ni inte en tjock person? Citerar här Ells förslag på uppföljare av artikeln

”Här är några förslag till Aftonbladet, som uppföljare på den här artikeln:

– vit man sminkar sig svart och går runt på Östermalm för att se hur livet som färgad är
– en man sminkar sig till kvinna för att se hur han bemöts på krogen
– en gående kvinna sätter sig i en rullstol och åker runt för att se om samhället är anpassat 
– en seende sätter på sig bindel för ögonen och går runt på stan en hel dag
– en hörande person sätter på sig hörselkåpor och försöker göra sig förstådd
– en brat klär ut sig till nörd för att se hur hen bemöts i klädbutiker”

Era tusen och en artiklar om hur man går 20kg på en dag gör er ju inte direkt heller till ett mecka för Fat Acceptance..

Gör om gör rätt. Detta gäller både Liseberg och Aftonbladet.

Vill slutligen också rekommendera två inlägg The Old Days skrivit om saken.

One thought on “Aftonbladets Lisebergartikel och recension av attraktioner

  1. Underbar blogg. Jag gillar framförallt den där tips-listan för framtida projekt för Aftis!!!!

Kommentera

