Patriarkatet och Fat-Shaming

Obs, triggervarning! Det förekommer exempel på fat-shaming i detta inlägg.

En intressant diskussion på Fancy Fatshion kom upp kring att det fortfarande är så oerhört kontroversiellt att som tjock tycka om sin kropp, inte vilja ändra på sin kropp eller det mest kontroversiella av allt – Att visa upp sin tjocka kropp genom att ha armlöst, tighta kläder som framhäver magen etc. En av kommentarerna var i synnerhet intressant, den berättade att en tjej i gruppen gått ut i en relativt kort klänning och att en bil med killar kört förbi, tutat, buat och gjorde tummen ner. Förutom att killarna i fråga måste vara helt utan hyfs visar detta väl på det jag menar – Sambandet mellan patriarkatet och att trycka ner tjocka tjejer/kvinnor. De flesta, kanske till och med alla är i vårt samhälle är till olika grad investerade i tanken att smal = snygg. Givetvis finns det fler kriterier än så, ålder eller snarare att se ung ut är också viktigt i vårt samhälle, men det hör nog till ovanligheterna att det är SÅ viktigt att främlingar på gatan anser sig ha rätten att säga att någon är ful på grund av ålder.

Så varför trodde dessa killar att de har rätten att köra förbi en ung tjej och tuta/bua och göra tummen ner? – Detta handlar om det dolda kontrollerandet av kvinnors utseende. Dessa killar är helt investerade i idén att de som män SKA tycka och kommentera kvinnors kroppar. Det går att se överallt; på stan, på tv, på internet.. Det är samma killar som åkte i bilen som ger Megan Fox en fyra utav 10 i något internetforum och de är enligt dem helt rimligt att alltid bedöma kvinnor utifrån utseende och framförallt deras knullbarhet.

När kvinnor blir lite äldre, dvs. över 30… …  Blir de istället en puma (cougar) eller MILF (mom I’d like to fuck).  Kvinnor bedöms alltså så ofta efter sin knullbarhet, att det finns flera olika ord för det, beroende på kvinnans ålder eller om hon har barn. På senare tiden har det ju också dykt upp FILF eller DILF (Father/Dad I’d like to fuck),  men detta är inte alls lika vedertaget och används heller inte alls i samma utsträckning. På wikipediasidan för DILF blir man exempelvis dirigerad till MILF för mer information.

Så när en ung kvinna går ut i en kort klänning och inte lever upp till det allmänna idealet tror männen att det är helt okej, till och med vedertaget att skamma kvinnan och berätta att de minsann inte finner henne knullbar. I den här föreställningen finns uppfattningen att kvinnor som visar sin kropp genom kortare kjol/klänning eller tighta kläder enbart gör detta för män och därför är det helt okej att bedöma henne.

Att kvinnor skulle klä sig i kort klänning för att det är 1. Varmt 2. Hon tycker är snyggt och inte alls bryr sig om hon är ”knullbar” i mäns ögon har inte gått fram. Detta visar sig också när män (i all välmening) berättar att de minsann tycker om kvinnor med något att ta i, ”only dogs goes for bones” och andra liknande uttryck och istället riktar skammen mot smala kvinnor blir det också HELT FEL. De är fortfarande investerade i idén om att det är män som ska verifiera kvinnans existens genom att kalla henne knullbar, men har bara en annan preferens än smalidealet.

Vi kvinnor är givetvis också investerade, förmodligen mer än männen i detta att smal = snygg. Kanske inte bara snygg utan också- Smart, framgångsrik, begåvad, driftig, ambitiös och en hel drös med positiva adjektiv som vi gärna vill ställa i vår självbildshylla. Så när någon skammar oss för att vi är för tjocka på olika sätt, tar många det som – Ja, jag är tjock och värdelös, ingen idé att ha fina kläder för ingen kommer vilja ha mig i alla fall.

Att skamma tjocka ses ofta också som något som till och med är önskvärt. Om man ger tjockisen dåligt självförtroende kanske hen slutar vara så himla tjock. Men skam är inte en katalysator, snarare något som paralyserar och befäster och man kan inte hur mycket man än tror det – Se någons hälsa och allmänna tillstånd genom att enbart se dennes smalhet/tjockhet. Och även om man kunde det så är det fortfarande inte okej att kommentera det. Det är inte ER KROPP. Jag har säkert skrivit detta hundra gånger, men kroppar är personliga och tillhör inte allmänheten och alla har lika stor rätt att gå ute på gatan utan att bli påhoppad och skymfad genom okvädningsord.

Givetvis är det inte bara män som skammar tjocka, men när de gör det handlar det ofta om sambandet mellan vad de anser vara knullbart och deras ”rätt” och kanske till och med uppgift att kommentera och bedöma kvinnors kroppar. Det går vidare att koppla till att kvinnan oftast har setts i förhållande till män, en dotter, en mor eller en fru. Och nu; en babe, en puma eller en MILF.

26 thoughts on “Patriarkatet och Fat-Shaming

  1. Välformulerat och träffsäkert! Och det fina i kråksången i detta för patriarkatets del är ju också att man kan dubbelbestraffa kvinnor beträffande detta! Först prånglar man ut ett totalt dominerande kroppsideal, och skammar alla som ser annorlunda ut, sen kan man bestraffa de kvinnor som på grund av detta ”går överstyr” och får typ ätstörningar genom att hävda att de bryr sig alldeles för mycket om ideal. Helt vidrigt.

  2. Hurra så bra du är!
    När jag var i Göteborg förra året var det en karl som påpekade att jag nog ”behövde röra på mig ganska mycket” i rulltrappan. Jag blev vansinnig och skrek efter honom. Så jävla självförmätet att anta att jag ville ha just hans åsikt om min kropp.

    • Ja men de tror ju på allvar det också?! Måste vara lite nice men ganska jobbigt att känna att man måste kontrollera kvinnors utseende hela tiden. Liksom polisa när man egentligen bara ville åka rulltrappa. Stackars. NOT

  3. Skitbra text. Jag har varit med om en liknande sak när jag hade på mig en fin klänning, skulle på fest och stod och väntade med min cykel på en kompis som jag skulle ha sällskap med. Då körde det förbi en bil fylld med killar som tutade och så lutade sig en kille ut genom fönstret och skrek ”du kanske ska cykla istället fetto”, sjukt hur patetiska människor det finns i världen🙂

  4. Så jävla bra skrivet. Och fy så många gånger jag varit med om liknande saker, särskilt på krogen eller i andra sammanhang där många är fulla.

    • Tror att det är en del av varför jag ogillar krogen så mycket:/ Det är också intressant, hur vi tjocka polisar oss själva genom att inte synas på exempelvis krogen/stranden etc. Ett osynligt utestängande från allmänna platser.

  5. Jättebra skrivet!!!
    Jag undrar också exakt VAD som förmår dessa killar att (efter att de upptäckt denna tjej) första sakta in bilen, sedan ”veva” ner rutan och sedan tuta och bua och göra tummen ner.
    Varför är det ingen av dem som under hela denna process tänker ”vad fan håller jag på med?” eller dylikt???!!!

  6. Så bra tankar.
    Det jag mest tänker på var då jag bodde i sthlm då en äldre dam kom fram till mig då jag tittade på hårfärg o påpekade att det inte är bra o färga håret då man är gravid…
    Jag var ju dock inte det, utan sa det till henne då hon skamset lunkade i väg. Men det sitter i mig än. Jag vet att jag är äppelformad, just på ett sådant ironisk sätt att jag säkert ser gravid ut (med tanke på att jag inte kan få barn ='( ) så DE orden sitter djupt. Men samtidigt så nu jag vill våga o gruppen på FB har hjälpt mig så otroligt mycket att vilja vara mig o ta fram modet till skärp o annat så skräms jag samtidigt av tanken att – Jo jag är redo -men är allmänheten med mig på att det är fint att visa upp sin kropp, även om den är rund…

    • Har själv fått ”Ska ni ha barn” kommentaren (också från en gammal dam) Vad är det för fel på dem egentligen?! – Och ja, så himla okänsligt!! För det första säger väl folk om de är gravida, och om inte – Inte deras ensak till att börja med! Har själv PCO och vet alldeles för väl hur svårt det kan vara. Allmänheten är inte med oss, dock om man alltid skulle passa sig för sånt skulle man ju inte kunna göra någonting. Det finns alltid någon som missunnar. Den endas åsikt som faktiskt betyder något i slutändan – Är din egen. Kram!

      • =).
        Så sant, klart att det är min åsikt som räknas.Men när man år efter år…efter år blir påmind av folk på gatan,bekanta, släkt,okända o inte minst media att är man tjock (o då menar jag knappt normal på BMI skalan) så blir man påverkad…. Blä för det.
        Ps…Kram tillbaka =)

      • Ja det går ju inte att INTE påverkas. Har själv brutit kontakten med många som helt enkelt inte varit bra på den fronten. Om jag inte är bra som jag är kan det vara. Då förtjänar de inte mitt sällskap.

  7. Ping: Om fat-shaming och fuckability | All those things you always wanted

  8. Hittade din blogg nu, och oj vad bra skrivet. Jag är inte alls så smal som media, samhälle m.m visar att man ska vara… Jag är lite mulli-bull som jag kallar det, lite mullig här och var men ändå rätt nöjd med min kropp (fram tills dess att någon påpekar något om den). Jag har själv råkat ut för \”gravid-kommentarer\” och det gör mig ledsen. Senaste var från pojkvännens finska släktingar som var på besök för två år sedan. Jag kan inte finska alls, vilket hör till saken. De klappade honom på ryggen, en sån där grabbig dunk, log mot oss båda och gav tummen upp mot mig och pratade på utan att jag fattade något. Jag trodde bara de tyckte han hade en fin tjej, så där gulligt som gamla också kan vara, men icke. Dagen efter fick jag veta att de trodde jag var med barn. Att bara anta att någon är gravid… Har personen inte sagt något så lämnar man den tanken kvar i sitt egna huvud, istället för att tro att man är smart nog att kunna lista ut det på egen hand. I mitt fall så sårar det bara.

  9. Mina två favoriter är: \”Vilka tjocka vader du har. Men oroa dig inte, jag gillar mulliga tjejer\” (sagt av okänd herre på gatan) och \”Nej, jag skulle aldrig kunna dejta dig. Jag gillar inte tjejer med tatueringar för de är så slampiga\” (sagt efter ungefär 3 minuters bekantskap och utan att jag visat intresse för eventuellt dejtande eller betett mig särskilt \”slampigt\”, vad nu det är).

    Vare sig jag varit smal eller fet, blond eller brunett, klädd i jeans eller paljettklänning har män (och, mer sällan, kvinnor) känt sig tvingade att berätta vad de tycker om mitt utseende. Varför denna bedömningstourette? Vad ska man göra med den informationen, liksom?

  10. Det er så sandt det der, Ann-Charlotte! Jeg bliver også uhørt provokeret af den der underliggende ‘du har pligt til at være attraktiv i mænds øjne’, som især vi tjockiser konfronteres med, når vi færdes i offenligheden. Vi mærker det i den værste form, men det gælder kvinder generelt. Har du læst denne artikel i mit nye favorit-mag Rookie? http://rookiemag.com/2011/09/male-gaze/

  11. Men jävlar, allt du skriver är ju totalt sant! Utseendefixeringen och hela den här ”bedömningsgrejen” är helt sjuk. Tyvärr finns det också kvinnor som anser sig ha rätten att kommentera andras utseende, speciellt om de råkar ”vara snyggare” än den de fäller kommentarer om. Ändå tycker jag att den här sexistiska inställningen att man måste kommentera kvinnors utseende, oavsett om personen i fråga väger 50 eller 150 kilo, är den värsta. Tyvärr är det ju många som bär med sig den inställningen, så fortsätt att sprida ditt budskap!😀

  12. Väldans bra analys och bra formulerat! Två tummar upp!

    För ett tag sen gick jag och en kompis ut på krogen. Hon är är ganska mycket smalare än mig. Efter ett tag kom en man, helt oinbjuden, över och ville snacka. När vi pratat ett tag så sa han till mig ”Jag kom över för din väns skulle men jag stannade för din.”

    Jag tror inte han har den minsta aning om hur förnedrande hans ”komplimang” var för både mig och min kompis. Som tur är är vi båda självsäkra och trygga människor som inte direkt bryr oss sånt där. Vi snarare skrattar åt idiotens kommentar. Men principiellt – tycker att det säger en del om hur det funkar där ute allt som oftast.

    Medan jag skrev det ovan fick jag ett tanketåg och stationen jag steg av på var dejtingsajter. För ett tag sen läste jag om en undersökning någon forskare hade gjort om dejtingsajter och hur vi väljer där. En av sakerna som kom upp var att tjocka tjejer hade inga problem att fixa dejter eller att få ligga. Det var när det kom till varaktiga relationer som det sket sig. Den slutsatsen forskaren drog utifrån de svar hon fått var att män visst gillade något att ta i… meeeen inte när andra män fanns runt omkring. När en man valde en flickvän så var de potentiella kommentarerna från manliga vänner och kollegor av betydelse. Också en sorglig aspekt på hela grejen!😦

  13. Sjukt bra skrivet! Verkligen! Fy vad jag avskyr män (och kvinnor, också!) som tror att dom kan bedöma en efter vad DOM SJÄLVA anser är rätt. Att det är deras bild av vad som är rätt och fel som ska dominera den här världen. Fick världens fulaste kommentar av en kille en gång när jag satt och åt mjukglass tillsammans med min bror på ett utefik. Han gick förbi, ställde sig och tittade på mig och sa efter någon minut ”Ska du verkligen äta det där?” och började asgarva. Jag frågade honom vad han hade med det att göra och då sa han ”Ja, men ingen vill väl ha en tjej som ser ut sådär? Börja röra på dig!”. Sen gick han. IDIOT! Min första tanke var genast, ”Vilken tjej vill ha en kille med sådana värderingar?”. Gaaargh. Det är sådant som stör mig så mycket när jag är ute bland folk. Bara för att jag är överviktig betyder inte det att jag är någon vandrande cirkus eller utställningsobjekt som folk har rätt att stirra på/peka på/bua åt och kommentera. Förstår inte vart ifrån dom har fått lära sig att det är okej.
    Din text är verkligen så bra, alla människor med idiotiska värderingar borde läsa den och sedan ta sig en tankeställare. För det är snarare dom det är fel på, inte oss som tyvärr inte råkar följa ”smal=snygg”-normen.

Kommentera

