Klä dig ”smickrande”

Om det finns något som gör mig extra irriterad är det detta koncept med att ”klä sig efter ens kroppsform”. Vi ska alla på något sätt försöka passa in bland de ideal som finns så mycket som möjligt genom att ha klackar för att se längre ut, fucking linjer på tvären och bredden och överallt för att se smalare, längre och ”snyggare” ut. Har du stor rumpa ska du försöka ”balansera” ut detta genom något plagg på övre delen av kroppen och har du mage ska den maskeras, draperas och ”trollas” bort.

Jag säger inte att det är fel att använda kläder på detta sätt, men det är tröttsamt när det FÖRVÄNTAS av oss. Senast idag kan jag citera följande från en artikel på DN ”Jag ser ofta unga kvinnor som klär sig fel för sin kropp. De har kanske just fött barn och trivs inte med sina kroppar efter graviditeten. Resultatet blir bylsiga kläder som inte är alls fördelaktiga för figuren” FUCK YOU DN. Fördelaktiga för sin kropp… … Detta fenomen är ju också något som främst präglar kvinnors sätt att klä sig. Det är inte många som ser en småbarnspappa i bylsiga byxor och stor tischa och tänker ”Synd att han inte framhäver sin kropp”.  De där kvinnorna kanske fan inte bryr sig om att vara dig till lags, de sätter på sig något de tycker är bekvämt och kör.

Dock kan de ju också vara så att i och med att deras kropp förändrats så vågar de inte ha samma typ av kläder som förut, i och med att de tycker att de inte är ”fördelaktiga för figuren”. Så hela ”klä dig efter din kropp” kan ha berövat dessa kvinnor på sin stil och sina favoritkläder. En stor synd alltså.

Ett annat exempel på detta är Evans ”what’s your shape”. De har verkligen kört hårt på detta koncept, som jag skrivit om tidigare här. Och inte nog med att de säger vilka kläder vi SKA klä oss i, de säger också vilka vi ska undvika!!!! Helt sjukt att ett klädföretag inte litar på sina kunder utan också vill bestämma vilka kläder dessa ska ha på sig. Fy fan! Evans har bestämt att min kropp är ett äpple (jag som alltid trott att min kropp var en kropp och inte en frukt). Och således ska jag ha V-ringade tröjor och klänningar, vertikala linjer och drapera!! över magen. Alltså jag dör. Jag ska undvika höga kjolar (där rök garderoben) och smycken som hänger ner till mitten (där rök alla mina halsband).

Trinny & Susannah körde också detta väldigt mycket för ett par år sedan (kommer ni ihåg dem? Två brittiska kvinnor som gjorde make overs på intet ont anande personer), där man skulle framhäva de delar som passade in i idealet och dölja resten, ha på sig ”spanx” för att dra in magen och så vidare. Jag vet dock att de också har haft ett plus size projekt, där de ville inspirera klädföretagen att göra snyggare kläder i större storlekar, men att klä sig smickrande har liksom alltid hängt med dessa två och jag tror att de bidrog mycket till gemene kvinna och man ser på konceptet idag.. Och även om de menade att man skulle få bättre självförtroende genom att använda kläder på detta sätt bidrar det också ytterligare till att idealen befästs, vilket är det som från början ofta är det som drar ner mångas självförtroende.

Kan vi sluta lägga så mycket fokus på kvinnors kroppar? Kan vi sluta förvänta oss att alla ska klä ”smickrande” för att inte sticka ut för mycket från kroppsidealet. Kan vi sluta säga åt andra människor hur de ska klä sig?!

Jag inser ju att det är svårt att komma bort från dessa ideal (gå ut utan bh någon?), men vi kan ju i alla fall anstränga oss att inte lägga till ännu fler regler för hur vi ska vara och se ut!

Ordet smickrande borde vara ett skällsord.

13 thoughts on “Klä dig ”smickrande”

  1. Åh <3….Jag bugar och bockar för din ork att skriva så välformulerat hur puckat det där är. Mina försök till att dissa Trinny och Susannah, var inte riktigt lika välformulerat men jag tror min grundtanke var ungefär den samma
    http://minskrivmaskin.wordpress.com/2012/02/12/the-obvious/
    samt
    http://minskrivmaskin.wordpress.com/2012/02/12/hur-jag-skulle-reagera/

    Framförallt inlägg två stör mig……där tar det till absurdum. Skulle jag bli "attackerad" för att jag har fel klälder på mig skulle inte smockan ligga långt borta …..

    • Alltså om någon skulle komma fram till mig på stan, börja kommentera mina kläder negativt och tafsa på mig skulle jag anmäla dem. Efter att jag skällt ut dem efter noter. Allvarligt talat, stackars människor som inte gör något – Som tror att de förtjänar sådan behandling.

      • Det är ju just det. Jag håller med, men nej nej, vi gör det helt legitimt (för dom har ju såååå goda jävla avsikter) och så gör vi ett program om det istället, så folk kan lära sig vad de bör ha på sig, för att klä sig efter rådande norm…..ULTRA-fel….det är liksom så fel så man inte vet vart man ska börja…..

  2. Så bra skrivet! Varför finns det aldrig några reportage i tidningar om hur män ska klä sig 5 kilo smalare eller hitta rätt jeans till sin kroppsform? Vi kvinnor har som främsta uppgift i livet att klä oss ”smickrande” så vi inte förargar någon (denna någon är alltid en annan kvinna). Inte ens som nybliven mamma ska man kunna ha bekväma kläder utan att nån ska klaga!

    • Det är verkligen ett underligt tänk, man får ju ofta höra det i korrelation till nyblivna mammor.. Liksom allvarligt talat.. Däremot tror jag inte att det bara är kvinnor som blir ”förargade” om de ser någon som inte klär sig ”smickrande”. Men jag håller med om att vi kvinnor är mer investerade i konceptet. Förmodligen genom alla dessa uppmaningar i media om att klä sig på ett specifikt sätt.

    • Det där är en intressant tråd du tar upp, om det där med att denna någon alltid är en annan kvinna. För, jag tror att i mångt och mycket handlar det om det för väldigt många kvinnor, att mäta sig med just, andra kvinnor. Har vi så låga tankar och rivaliska tendenser systrar emellan? :S

  3. Kvinnor bedöms för hur de se ut – män bedöms för vad de säger. Så ser det ut i vårt fina patriarkat.
    Och ja, det är faktisk sjukt FASCINERANDE hur företag och folk tror att de har rätten att bestämma hur andra ska klä sig.
    Fattar inte heller de här frukterna, typ om man är formad som en papaya så ska man inte ha på sig det och om man är formad mer som en apelsin så ska man inte ha det på sig. Man klär sig väl i det man passar och trivs i, är det svårt för folk att förstå?

    • Och om vi fortsätter med denna fruktanalogi folk gillar är det förmodligen inte många som tittar på ett äpple och tänker ”Ja, det är synd att det där äpplet inte ser ut som ett päron”.

  4. ”Älskade” Trinny och Susannah tog det ju steget längre i något avsnitt och blandade in klockor och gud vet vad de hade för sig. Varför kan vi inte bara inse att alla kroppar är kroppar de ser bara olika ut, men liksom hur mycket min kropp än förändras kommer det aldrig vara en banan eller en lampfot…..

  5. WORD! Så bra formulerat! Ju mer jag tänker på kroppsideal och utseendehets desto mer irriterad blir jag. Det går inte en dag utan jag jag möts av en löpsedel eller tidningsomslag med utseendefokus. Jag är sjukt less på det.

  6. Jag håller tyvärr inte alls med om vad du säger. Som jag uppfattar det så anser du att det skulle vara något sorts förtryck mot kvinnor att berätta vad som passar och inte passar på deras kroppar. Jag tycker att det är jättebra om man vet vad som klär en bäst. Att veta det är, enligt mig, den bästa vägen att slippa komplex och få bättre självförtroende. Sen jag lärde mig att klä mig efter min kroppsform har jag börjat älska min kropp. Precis som den är. Lät kanske lite överdrivet på slutet men det är så jag känner. Kram!

    • Jag menar inte att det är ett förtryck, jag menar att det är problematiskt med klä sig utifrån sin kropp konceptet då detta enbart stödjer ett snävt ideal som vi alla ska anpassa oss efter. Dvs. lång och smal. Vidare är detta något som främst präglar kvinnors sätt att klä sig, detta utifrån att kvinnokroppen ständigt anses vara ett objekt istället för ett subjekt.

      ”Och även om de menade att man skulle få bättre självförtroende genom att använda kläder på detta sätt bidrar det också ytterligare till att idealen befästs, vilket är det som från början ofta är det som drar ner mångas självförtroende.”

      Däremot menar jag inte att det är dåligt att FÅ bra självförtroende utifrån konceptet. Jag är alltid för att älska och tycka om sin kropp! Precis som den är🙂

Kommentera

