Vikt och tjocka kroppar i svenska damtidningar del 2 – Solo mode

Varning – I detta inlägg kan triggers för viktnedgång/dålig självkänsla förekomma!

Läs första delen här

Solo mode är en tidning som riktar sig till kvinnor mellan 18 och 35 år, med ett tydligt fokus på mode och skönhet. Däremot tror jag personligen att deras läsare är betydligt yngre, 13-14 år känns som en mer realistisk startålder för deras läsarbas. Jag förstår dock varför tidningar väljer att skriva ”från 18 år”, då det ger dem mindre krav på att anpassa sitt innehåll.

Omslaget –

Omslaget pryds av en smal kändis, vilket i och för sig är väntat men ändå säger något om tidningens ideal, följdrubriken ”Så får du Kate Bosworths superstil” blir ju svårare för någon med större kropp att följa i och med att kläderna de nämner inte kommer i större storlekar, ett direkt uteslutande med andra ord. De rubriker jag vidare sett närmre på är bland annat ”Smickrande bikinis för alla kroppar” och ”Sexiga jeans som passar dig” . Precis som jag och de flesta av er redan hade på känn innehåller Solo mode inga plus size plagg. Det jag hittade var istället detta –

Bilden till vänster är på en kappa som rekommenderas av tidningen, men vad de inte vet är att kappan från Lindex är ett inklusivt plagg och finns från stl 36-54 (nu verkar dock kappan vara slut på båda avdelningar). Den andra bilden föreställer en bikini från artikeln ”Smickrande bikinis för alla kroppar” som går upp till storlek 85G. Nu är inte denna uppgift helt säker då Solo inte skriver ut storlekar, utan jag har fått kolla upp alla kläder och dess storlekar själv.. Men på Freyas hemsida gick den största storleken på bikinis till just 85G varpå det är den storleken jag skriver. Detta var alltså det jag fann som var över storlek 46, det känns ganska tragiskt. En kappa som råkar vara inklusiv och en bikini som knappast kan kallas plus size.

Men visst kan det ju vara så att några av plaggen som visas i tidningen skulle fungera på en pluskropp trots att de inte finns i plusstorlekar. Men i realitet finns det alltså inte ett enda plagg i tidningen som är plus, några plagg går till storlek 46, men de allra flesta går enbart till storlek 42. Kappan räknas inte, då jag är övertygad om att skribenten inte hade en aning om att det var ett inklusivt plagg. För det känns ju annars som något man borde nämna.

Vidare till det jag fann kring kropp och vikt –

Till vänster är det en del av en intervju med Izabella Scorupco, där de diskuterar hennes programledarskap i svenska Top Model. Vikt är en stor fråga och diskuteras genom hela intervjun, men jag tänker specifikt på frågan ”Är kroppsdebatten som omringar modevärlden i Sverige lika stor internationellt?” med svaret

”Nej, viktfixering är en mycket större fråga i Sverige där det finns starka feminister som tar tag i sådant, vilket är jättebra! Men i ‘Top Model’ söker vi ju Sveriges nästa toppmodell, hon kunna platsa och funka i den internationella modevärlden. Hon ska kunna gå alla visningar och då är det en viss storlek och vissa mått som gäller. Det är helt galet och tjejerna är toksmala, men det är så det funkar i stora vida världen”

Här ser vi ett grundproblem i kroppsdebatten, ”ja såhär är det” säger modevärlden utan eftertanke. Vad de inte verkar inse är att de ÄR modevärlden och de är dem som upprätthåller idealen. Någon måste ju sätta sig emot istället för att bara säga ”det vore trevligt om det vore annorlunda, men jag tänker inte göra något åt saken”…

I mitten högst upp är en del ur en artikel kring Victoria Secret modeller som också den inser att modevärlden har omöjliga krav, men inte heller ifrågasätter detta! I mitten längst ner och till vänster är två utdrag som vidare visar på Solos inställning till hur vi ska klä oss, nämligen ”smickrande” – Vi ska klä oss efter våra kroppar för att efterlikna ett smalideal istället för att klä oss efter vårt tycke, nä usch!

Till och med det recept som fanns i tidningen från supermodellen Miranda Kerr andas smalideal med enbart protein, gojibär och mörk choklad. Och allt detta sammanlagt, kläderna, idealen och maten gör det väldigt tydligt att detta är en tidning skriven av smala kvinnor för smala kvinnor. Jag vet inte om det nödvändigtvis är så att redaktionen är fettfobisk. Men smalidealet lyser klart och tydligt och jag tror avsaknaden av plusplagg också beror på att de utgår från sig själva, vad de kan och gillar. De har aldrig behövt veta att Asos har en Curve linje eller att fatshionvärlden fick en mindre orgasm av Evans samarbete med Clements Ribeiro eller att H&M förra året gjorde en inklusiv linje i storlek 34-54.

Problemet är alltså inte bara smalidealet utan att de behöver medvetenhet om att fatshionvärlden existerar! Kanske behöver de också en tjock person på redaktionen som kan påpeka deras brister och uppmärksamma intressant plusmode.

Men för närvarande är alltså Solo mode ett modemagasin som enbart skriver om kläder i storlekarna 34-42 och alltså inte är speciellt intressant för plussare som det ser ut nu.

Solo mode får dock inte underkänt, den får ett streck. Det finns helt enkelt inte tillräcklig närvaro av vare sig plusmode eller en enda tjock kropp för att göra den bedömningen..

Nästa gång blir det Elle som är undersökt, med ett lite mer positivt resultat kan tilläggas!

17 thoughts on “Vikt och tjocka kroppar i svenska damtidningar del 2 – Solo mode

  1. Jag läste ”Nya VR”‘ nu i dagarna. Jag ska absolut inte säga att de gör BRA ifrån sig, men de har skärpt till sig lite iaf. De verkar ha gått lite närmare något som kan uppfattas som vettigare. De hade bland annat en artikel om modeller som trotsade idealen, exempel; Tyra Banks, Alek Wek, Tara Lynn.

    De har dragit igång Size Hero, för att visa olika storlekar och olika former av skönhet, där man faktiskt ser kvinnor i underkläder som har små bröst, stora rumpor, breda axlar etc…

    På framsidan har de Petra Tungården, som absolut inte enligt mig är plus size men i min mening bättre än en smal modell, för på henne kan man faktiskt iaf ana att hon har lite kurvor.

    Nu hoppas jag att jag inte spoilat en artikel för dig, men jag tänkte på dig och din artikelserie när jag läste det här numret🙂

    • 🙂 Låter bra, i de nummer jag har hemma från tidigare i år gör de förskräckligt ifrån sig! Kanske är de tom. VÄRST! Får gå ut och köpa nyaste numret och kolla. Tack för tipset!

      • Ha inte FÖR höga förväntningar bara😉 Men jag tyckte det kändes som de tonat ner smalhetsen lite grann iaf. Samt att de hade lite intressantare artiklar om annat som inte har med utseende alls att göra i det här numret och det är ju faktiskt också lite en sak att hylla. =)

      • Mycket möjligt. Nu kollar inte jag upp alla omslagstjejer i detalj varje gång jag läser en tidning utan går mer på hur det uppfattas vid en snabb anblick, vilket är vad en förstasida oftast är tänkt för. Och Petra förmedlar i alla fall inte med sin kroppsform akut bantnings-hysteri på samma sätt som exempelvis Kate Bosworth (omslagsbruden på tidningen Ann-Carlotte just gjort ett inlägg om)…..

      • Problemet är inte att hon använder bantningspreparatet, det får hon väl göra. Problemet är att hon helt okritiskt promotar det på sin blogg, anordnar frågestunder där en representant för preparatet får svara på frågor och INGEN kritisk röst alls finns. 16-åriga flickor beställer medlet efter att ha läst hennes blogg. Det är ett preparat som innehåller ett ämne som är kan vara skadligt för kroppen och som Livsmedelsverket avråder till. Att helt utan samvete göra sin blogg till plattform för att säga att preparatet är heeelt utan risker, är drömmen och att allt är happy happy och unicorns tycker jag är oerhört oansvarigt och i längden tycker jag att det är oansvarigt av VR att ha en sådan individ på sitt omslag. Det säger väl också något om VR och deras värderingar. Det är värt att riskera hälsan för att bli smal fort.

  2. Jag tycker det är så intressant med dina undersökande inlägg! Ser fram emot nästa del!
    Kanske vore det en idé att skicka in dina undersökningar/inlägg till redaktionerna för att se vad de svarar på den här typen av research!

    Ha en underbar helg och tack för ditt inlägg!

    • Ja, jag funderar på det – Tror inte de kommer bli överdrivet glada dock. Kommer nog istället få tillbaka en drös med deffensiva mail, där de meddelar att de gjort någon plus special för tre år sen eller dylikt😉 Kram på dig!🙂

  3. Hurra vad du är bra! Jag tycker du ska, om du orkar och har tid, skicka mejl till de olika redaktionerna med länk till inläggen. Som du säger kommer de säkert skriva att de faktiskt har skrivit om typ Tara Lynn en gång, så de har fyllt upp sin kvot. Så sorgligt. Men du gör ett bra jobb i vilket fall som helst. Man kanske borde starta en inklusiv tidning?

  4. Ping: Jag tar Manhattan « MINSKRIVMASKIN

  5. Tycker att Femina ganska ofta visar kläder i stl XL, tyävrr kan det vara rätt dyra kläder, men det har väl med målgruppen att göra. Veckorevyn har skärpt till sig på senare tid eller hur?

  6. Självklart måste du skicka in dina inlägg!!! Å visst är det förklastligt att människor som jobbar med mode, stil, utseende yada yada har så lite koll på vad det finns för plus-alternativ att de endast kan hitta så lite att tipsa om. Nä, varenda respektabel tidning borde ha en skribent som tipsar om mode för oss med större storlekar och som faktiskt är insatt.

  7. Jag tycker det är hemskt att många är så fixerade att vara smala😦 Jag älskar att träna. hålla igång och äta nyttigt men jag unnar på helgerna med sötsaker (godis och sånt)🙂 Jag tycker att människor ska få se ut nästan hur dem vill ( inte extremt smala). Vissa har väldigt hög ämnesomsättning vilket gör att dem förbränner mer kalorier (smalare än andra) och andra har svårare att förbränna. Jag tycker att mode tidningar och modekedjor borde ha både vältränade modeller och kurviga modeller för att visa att du duger som du är.🙂 Allt med smalhet har gått över styr. Tycker det är super bra att det finns modeller som går i mot smalheten.🙂 Varför inte bara vara nöjd med hur man ser ut och göra det man tycker är roligt. Man blir ju knappast lyckligare av att svälta sig själv. Hellre några extra kilo på kroppen och vara lycklig än att vara pinnsmal och olycklig.🙂

Kommentera

