Vikt och tjocka kroppar i svenska damtidingar del 1 – Tara

Varning – I detta inlägg kan triggers för viktnedgång/dålig självkänsla förekomma!

För ett par månader sen fick jag ett erbjudande om att få hem 4 amelia och 2 två biobiljetter för 79kr så jag kunde inte låta bli utan beställde såklart.. Men efter det kom det fler erbjudanden om tidningar och även om jag inte var speciellt intresserad av tidningarna var jag desto mer intresserad av biobiljetterna!😉 Så helt plötsligt hade jag Amelia, Damernas Värld, Chic, Amelia och Tara hemma och jag slogs av tanken på att undersöka om något förändrats sen jag faktiskt läste den här typen av tidningar på 90-talet. Det här utvecklades sen till ett projekt där jag noggrant gått igenom tidningarna en efter en och också köpt på mig en Solo och en Elle för att se hur den tjocka kroppen framställs. Om den ens finns med och om de fokuserar på viktnedgång samt om det finns kläder i större storlekar representerat bland bladen.

Det här har tagit lite längre tid än planerat och blivit större än jag tänkt så jag kommer presentera en tidning i taget och vi börjar med Tara!

Tara beskriver sig själva vara för ”kvinnan mitt i livet” och det fokuseras bland annat på artiklar kring barn- och tonårsuppfostran, partnerskap, kläder, utseende och olika artiklar från privatpersoner om olika händelser och perioder i deras liv. Vi börjar med omslagen –

Redan här kan vi se ett fokus på viktnedgång i rubriker som ”Gå ner 6kg till midsommar”, ”så hjälper du honom att bli av med gubbmagen – Och blir själv smalare” samt ”20 lätta LCHF-recept! Allt du behöver för att nå drömvikten Rekordsnabbt!”. Det finns dock också en rubrik som tyder på kläder i större storlekar ”Badmode för alla kroppar”. Mer om det längre ner.Vidare till innehållet, vi börjar med det positiva –


Under ett återkommande inslag om kända kvinnor kan vi hitta både Gudrun Sjödén som står för ett mycket populärt klädmärke, synnerligen i större storlekar samt Kikki Danielsson som båda representerar oss med större kroppar🙂 Längre bak i en utav tidningarna kunde jag också hitta en reklambroschyr för Cellbes med storlekar upp till 56.

Här är det klädutbud jag hittade i större storlekar, en kappa, en klänning, badkläder samt några träningsklädesplagg. Och detta är utspritt på tre tidningar. Det mesta som Tara tar upp är dock upp till stl 46, men plusstorlekar är det fortfarande ont om. Vilket är konstigt med tanke på att många av Taras läsare med säkerhet är plussare. Och bland de privatpersoner som figurerade i tidningarna fanns många kroppstyper representerade,  från smal till tjock. Då borde det ju rimligen också finnas kläder för alla.

Träningsartikel som enbart fokuserar på träningen och inte hur många kg man går ner av den. Hurra!

Och nu vidare till smörjan!

Så mycket skit! Jag vet knappt vart jag ska börja men vi kör väl uppifrån och ner, bild 1 – Här är artikeln om badmode för alla kroppar, men vänta lite! För tanken är alltså inte att ni ska gå där och njuta med era kroppar, ni ska använda draperade baddräkter som ”förvillar och trollar bort magen”, använda halternecksbaddräkter som är ”smickrande” för de med liten byst. Även denna med förvillande drapering! Men det räcker inte att vara smal heller, då ska man ”trolla med ränder” för att få kurvigare kropp.. VAD I HELVETE.

Bild 2 – Tips gällande mat för att gå ner i vikt.  LCHF för att få en platt mage på två veckor (Tillåt mig gapskratta). Och tipset – Ät mindre portioner! Hahahahahahahaha! Jag dör! Vilket ubertips alltså. Ät mindre portioner, det hade ju inte någon kunna tänka ut alldeles själv.

Bild 3 – Tre avlånga artiklar om viktnedgång, den första från vänster är en förfrågan från Lisa 45 år som trots träning och god kost inte går ner de där 5 sista kilona. Hon får rådet att ta bort alla mjölkprodukter ur sin diet. Jag skulle istället vilja säga – Fan va bra av dig Lisa, och starkt att lyckas träna regelbundet och äta varierad kost. De där 5 kilona kanske inte spelar så stor roll då det handlar om att må bra snarare än att gå ner i vikt. En stor kram till dig Lisa, fortsätt du ha mjölk i kaffet och lyssna inte på idiotiska råd. Den mittersta bilden handlar om hur man får sin man?! att gå ner i vikt. Detta är inte bara heteronormativt utan också kränkande mot ens partner. Och varför i helvete skulle någon ha ansvar för sin partners kropp. Detta är ju HELT stört. Den högra bilden är från en längre artikel kring träningssemester och detta var tydligen ett specifikt mål för soffpotatisar som behöver gå ner i vikt. Tillåt mig spy.

Bild 4 – Detta upprör mig mest – Den vänstra delen är en artikel som proklamerar att man kan gå upp i vikt av sömnbrist. Men varför är de det viktigaste med sömnbrist?????!!! Depressioner, stress, sjukdomar… Och kan ni sluta se övervikt som en jävla sjukdom. Vi är alla medvetna om att övervikt kan LEDA till sjukdomar, men det finns miljoner andra orsaker. Övervikt är inte en sjukdom. Det är heller inte det värsta som kan hända. Den högra handlar om att man ska bli smalare genom att dricka mindre vin. En allvarlig sak som alkoholmissbruk har de reducerat till ”risk för övervikt”. Se också den vidriga nidbilden av en överviktig kvinna i en badring med texten ”att unna sig vin ofta sätter sina spår”.

Min slutsats är att Tara är medvetna om sina tjocka läsare och kan ibland också sätta in ett och annat plusplagg. Dock vill de att läsarna ska gå ner i vikt, och eller vara rädda för att gå upp i vikt. Kroppsacceptans finns inte i denna tidning överhuvudtaget.

Vi avslutar med denna bild som också fanns i Tara

Ja precis – Ta ingen skit! Om det inte handlar om din kropp eller vikt då tycker Tara. Då ska du skämmas, gömma undan den och acceptera nidbilder och att du inte är acceptabel.

Icke godkänt blir mitt betyg för Tara.

22 thoughts on “Vikt och tjocka kroppar i svenska damtidingar del 1 – Tara

  1. Hehe, jag tycker att såna där ”föreskrifter” om vad man skall ha på sej på stranden är så sjukt löjliga. Man skulle ju tycka att sånt är litet väl 80-tal men tydligen inte.. Tycker snarare att det blir bara mer och mer av sånt =/ Har läst massor av liknande grejer på utländska nätsidor och liknande. Tydligen är jag respektlös och störande som trivs i min trekantsbikini. Bläää..

  2. Ping: Vikt och Tjocka Kroppar | Beyond Sizes

  3. Tack för detta inlägg. Ska förlka hålla koll på de andra tidningarna och hoppas att det är okej att jag länkar till denna sida från min blogg! Annars får du säga till!
    Lotta

  4. Jag håller med Pubes. Det där är väldigt bra skrivet. Konkret och det pekar verkligen på brister hos tidningen. Dessutom börjar pressen ökas från konsumenterna rent generellt med den makt bloggarna tar över, eftersom bloggare idag blir ”kändisar”….skitbra initiativ.

    Jag älskade lite extra mycket om det där med hur man ska klä fram och trolla bort saker….bla bla bullshit. Jag har alltid fått höra att jag ska ha höghalsat och scarfar för att dölja min spinkiga och smala hals. Fuck no. Jag vägrar. Har även hört att jag ska ha minimizer bh för att minka lökarna. Vägrar det med. Vägrar också klackar för att bli längre. Jag är kort, deal the fuck with it ^^

  5. Så bra att du lyfter fram detta! Jag håller med dig till fullo. Arbetar själv inom Riksföreningen Anorexi/Bulimi-kontakt och har varit sjuk i ÄS och vet att välmående och lycka inte sitter i vikten.

  6. Tack!! Vilket bra inlägg! En skön motvikt till all skit och blaha som skrivs om våra kroppar. Väntar med spänning på fler analyser🙂

  7. Jätteintressant läsning! GIllar speciellt att du nämner att artikeln om träning, men att det inte är fokus på viktminskning!🙂

    • Ja det jag själv är synnerligen intressant! Jag är en stor förespråkare för HAES (health at every size) och tycker det extra kul att läsa om träning som handlar om att just träna och inte att gå ner i vikt.🙂

  8. Ping: Vikt och tjocka kroppar i svenska damtidningar del 2 – Solo mode | Chubby Chic

Kommentera

