Smal betyder inte lycklig

Tycker jag om mig själv såhär mycket hela tiden? Är jag nöjd med mig själv jämt? Jag får såna frågor eller kommentarer ibland och det är ju klart att det min blogg kanske är nååågot ensidig, vad vet jag😉 – Den är ju tänkt som en liten håla av självacceptans i den svarta internetrymden och jag gillar den så. När jag känner mig som en knöl brukar jag hålla mig borta från bloggandet helt enkelt. Men jag antar att det underliggande i frågan är ”är du nöjd med din kropp/dig själv jämt?” Och det är klart att jag också har sådana dagar då jag önskar att mina bröst var större eller magen mindre, men ja.. För det mesta är jag ganska nöjd ändå.

Men mycket av det ligger i att jag långsamt accepterat att Smal inte är lika med lycka eller framgång. Lika lite som att Rik är lika med lycklig och framgångsrik. Personligen tyckte jag det var skitsvårt att acceptera! Vadå, men om jag går ner 20kg DÅ .. DÅ kommer jag vara lycklig, då kommer jag göra allt det där jag vill göra! Men efter att jag gått ner massor i vikt i tonåren var jag ännu mer olycklig än innan och självförtroendet var krossat. Jag sökte acceptans och bekräftelse från det motsatta könet och minsta lilla stymmelse till negativ kommentar fick mig att bryta ihop helt. Den där vikten som jag hetsbantat ner kom tillbaka och sen hände något magiskt. Fuck it. Fuck hela världen och deras snäva ouppnåeliga ideal! – Jag tänker vara lycklig på mina egna villkor. Jag tänker VARA på mina egna villkor. Jag började läsa kroppsacceptansbloggar, läsa på om fat acceptance och jag var fast!

Det fabricerade citatet av Fitzgerald och Hemingway säger det ganska bra ändå –

”The rich are different from you and me – Yes, they have more money” och det är samma sak här – Smala är annorlunda, de väger mindre. Varken mer eller mindre skillnad är det på oss.

Och att komma till den punkten där man är nöjd med sig själv och tycka att man duger. Det om något är höjden av framgång. Vi kanske inte är där alla dagar, men kärnan – det är där det ligger. Att veta att man har ett värde bara i att finnas. Oavsett hur många omständigheter vi än vill förändra.

 

6 thoughts on “Smal betyder inte lycklig

  1. Du.
    Du är så fantstisk när du skriver sånt här. Accpetansen av oss som människor oavsett färg form längd eller what evah är en sån skön inställning. Och det är det bästa och attraktivaste som finns ; skön inställning.
    den bästa komplimangen jag fått av en kille ngn gång var ; du är en sån där tjej som inte är rädd att vara. Och det ,det är en komplimang på riktigt tycker jag. Han hade liksom hajjat.

  2. Åh, jag blir så glad, glad, glad av de här orden! Tack för dem och du har så rätt om alla idealen. Vad är det för kroppsacceptansbloggar du syftar på? Blir genast intresserad.

    • Tack för fina feedbacken!🙂 Jag tänker bland annat på Beyond-sizes.se och hannamariefiddeli.blogg.se här på svensk front, på internationell syftar jag t.ex. på bloggen chubby bunnies där tjocka kvinnor skickar in bilder på sig själva – Något jag fann OTROLIGT befriande att se.

  3. Åh sådan underbar blogg du har! Jag läste om dig i tidningen chic och blev helt fast! Jag är så glad att det finns tjejer som du som verkligen poängterar att vi inte är olika snygga, bara olika och lika snygga oavsett. Jag spenderade större delen av gymnasiet med att lyssna på och dras med i diskussioner om hur man skulle och inte skulle se ut och minns precis hur det var. Det krävdes ett totalt break från det destruktiva tjej-gänget för att jag skulle inse att man inte behöver lyssna på hur andra tycker man ska se ut, man kan faktiskt bestämma helt sjäv vad som är snyggt och inte. Jag hade varit så lycklig om jag hade hittat din blogg redan då! -Nu för tiden försöker jag dra mitt stå till stacken genom att alltid uppmuntra tjejer omkring mig att klä sig i det som de tycker är snyggt, och pusha gränsen för vad man ”kan” och ”inte kan” ha på sig, oavsett storlek. Genom att ge andra, okända som vänner, komplimanger för ett plagg plagg som utmanar normen eller bara en skön stil i största allmänhet så har jag märkt att både jag själv och andra tjejer slappnar av och slutar snacka vikt och snackar mer kläd-experimenterande istället, vilket ju är så mycket roligare! Tack för fantastisk inspiration, du är en sann förebild! -Jenny

Kommentera

