Kärlek till kroppen och flyttade ideal

”Real men go for curves, only dogs go for bones”

Om jag får höra det där jävla uttrycket en gång till!!!! Jaja gull gull killar gillar kurvor.. Men – För det första var det väl inte tanken att vi skulle ersätta ett ideal med ett annat? För det andra – Varför skulle manlig acceptans och gillande vara det ultimata målet? ”Åh tack och lov, jag är knullbar”… Och för det tredje – Vadå riktiga män? Är en man som attraheras av smala kvinnor inte på riktigt?…

Och varför skulle man vilja ha en partner som främst gillar en för ens kropp? Har ni någonsin läst om eller träffat en person vars kropp sett likadan ut hela livet? Nej, för en kropp är inte statisk, den är i konstant förändring. Och att fästa sig vid ett specifikt utseende är ganska lönlöst om man inte vill byta partner efter ett par år/plastikoperera sig intill döden.

Vi går upp och ner i vikt, huden skrynklas och vi åldras. Tänder gulnar, vi kan få mindre hår på huvudet och mer på kroppen och allt detta händer vare sig vi är beredda eller ej.

Vi kan få cancer eller råka ut för en olycka, tvingas operera bort organ eller amputera bort en arm.

En partner som inte skulle acceptera att ens utseende förändras till viss del är en väldigt trångsynt person..

Och när jag säger att jag älskar min kropp så är det inte främst för hur den ser ut utan för att den bär omkring på mig! Utan kropp – Inget jag och jag gillar ju att finnas😉 Jag kommer älska den när den skrynklar sig och tappar hår också, även om jag inte alltid kommer uppskatta förändringen!

Så vad ville jag säga med detta? Jo att vi bör bredda idealen, inte flytta dem, sluta definiera oss utifrån vår knullbarhet och att sluta värdera oss genom kroppens utseende.

Rant over!

10 thoughts on “Kärlek till kroppen och flyttade ideal

  1. Ping: beauty at every size |

  2. Ping: texttest « Fatshionistas.se

Kommentera

