Melodifestivalen 2012

När jag var i tonåren var Melodifestivalen kanske det mest oheta man kunde gilla i hela världen. Coolhetsfaktor minus 187 grader minst. Jag avfärdade det öppet och tittade på det i smyg! Nu på senare år har jag försökt vara ärlig när vänner frågar om vi ska hitta på något på lördagskvällarna.. ”Ska du med ut till […]”..  ”Eh nej”, svarar jag med ett snett leende.. ”Jag hade tänkt kolla på melodifestivalen..” När kompisens följdsvar blir ”Ome, kan du inte kolla på nätet sen” får jag lite panikångest.. ”Eh ja kanske.. Eh vi får se.. ” Sen försöker jag hitta på en giltig ursäkt för att kunna se på mello, floppar totalt och säger att jag har akut ont i stortån och måste således stanna hemma och vila upp mig – 6 lördagar i sträck.

Jag är fortfarande inte speciellt förtjust i själva produktionen, mellanakter och krystade skämt får gärna utebli.. Jag tycker det blir pinsamt och sänker ljudet till en nolla och min man utbrister ”Men lägg av! Hit med fjärren!” Han har aldrig lyckats få tag på den från hans givna sneglande plats i datorstolen. Främst för att han blir upptagen med att döda något monster och inte kan resa på sig.

I år tänkte jag dock ta mellokärleken till en helt ny dimension och recensera alla bidragen!


”Shout it out”
David Lindgren
Det här känns som Finlandsbåtsversionen av Dannys låt, allt är lite sämre.. David känns också lite för glad och övertänd där uppe på scenen. Ungefär som om inte han heller förstår att det är på riktigt och att han är med i Mello. Studioversionen är dock helt okej och hade det gått på radion hade jag nog inte ifrågasatt låten alls, så helt okej ändå!
Betyg 3/5

”Jag reser mig igen”Thorsten Flinck & Revolutionsorkesten
Det som börjar pretentiöst och lite svårt blir i slutet av låten lite för mycket svängigt dansband och det tycker jag är lite synd. Jag gillar Thorstens raspiga röst och den svårmodiga blicken. Observera också hans kloliknande högerhand som följer genom framträdandet likt en liten husdjursspindel. Handen har tusan ett eget liv! Men jag tycker de hade behövt bestämma sig, ska det vara svårmod eller dansband? Nä det blir en dålig kombo.
Betyg 2/5

”Mystery” – Dead By April
Ännu ett band som inte riktigt har bestämt sig, är vi mjuka eller är vi hårda? ”Back Street Boys!”, ”Nej Linkin Park!” Killarna kunde inte komma överens och gjorde båda. Det blir inte bra, när låten är slut är den bortglömd.
Betyg 2/5

”Why Start a Fire?” – Lisa Miskovsky
Årets radiohit! Låten som växer och man inser att det här är ju på riktigt. Snyggt framträdande och låten är suverän! Tydligen är refrängen snodd, men kan vi inte strunta i det? Originell har väl aldrig varit ett ledord i mellosammanhang, det är ju här man får låna lite! Jag skulle således inte bli besviken om den vann. Europa verkade ju dock inte fatta det här med ljuv kvinna och gitarr, så det kanske inte skulle gå så bra i Eurovision.
Betyg 4/5

”Baby Doll” – Top Cats
Va? Jag förstår verkligen inte, hur kom den här låten vidare nu igen? Övertänt, dåligt och bara nej! Att engelskan är svajig gör det verkligen inte mer njutbart. Tror man måste ha en danspartner för att kunna uppskatta detta.
Betyg 1/5

”Euphoria” – Loreen
”Det här är favoriten” utbrister alla. Jag har lyssnat på framträdandet flera gånger för att se om jag missat något. Ja, låten är skitbra och till och med jurygrupperna i Eurovision skulle gilla detta och framträdandet är coolt! (Förutom krabbgången och dansaren där i slutet). Men ändå fastnar jag inte riktigt lika mycket som andra tyckts gjort. Trots det ryser jag för att det är så bra när Loreen darrar fram ett ”higher” och snöflingor faller ner på scenen. Briljant.
Betyg 5/5

”Soldiers” – Ulrik Munther
Några dagar senare fann jag mig själv gå omkring och nynna på refrängen till denna trallvänliga låt och framträdande och sång är riktigt stabilt! Pluspoäng för att Ulrik både kan spela munspel och gitarr😉 Men gubbhatten kunde vi väl lämnat hemma? Kom igen nu Ulrik, låt tweensen ta del av ditt Justin Bieberhår och swoona där hemma i tv-soffan.
Betyg 3,5/5

”Mirakel” – Björn Ranelid feat. Sara Li
Könsstereotyp poetryslam möter pop. Nä hörni, pinsamhetsfaktorn är så hög att jag nästan inte klarar av att titta. Eller snarare känns det som den där bilkraschen man inte kan låta bli att stirra på med öppen mun. Jättejobbigt blir det också i slutet när Björn inte kan låta bli att sjunga med litegrann och jag bara bävar för att alla mellohatare ska samla sig och gemensamt rösta vidare denna skit till Eurovision. Ni får inte.
Betyg 0/5

”Why am I crying?” – Molly Sandén
I och med att Europa inte skulle störa sig på att Molly sjunger på ett eget påhittat språk skulle det här gå hem ute på kontinenten. En stark ballad med en cool och tonsäker tjej. Själv kan jag inte komma över den fruktansvärda engelskan och får gåshud på fel sätt varje gång hon sjunger ”not gonna need” men det låter som ”knock on a knee” och kan inte slappna av tillräckligt för att tycka att låten är mer än okej och det är lite för sentimentalt för min smak..
Betyg 2,5/5

”Amazing” – Danny
Låten fastnar omedelbart och jag är övertygad om att Danny kom ut ur livmodern med fem dansare bakom sig. Välproducerat och solklart min favorit ikväll. Struntar fullständigt i att sången inte riktigt satt (problem med snäckan) och att kläderna inte kan bestämma sig om de ska vara tajta eller bylsiga. Det här är bara så jävla bra. Låt nu inte Danny bli snuvad på konfekten ännu ett år!
Betyg 5/5

Överlag är jag förvånad över att det är så pass hög standard på finalen ändå, då jag tyckte att delfinalerna var fruktansvärt dåliga.
Vem är er favorit/no no?



4 thoughts on “Melodifestivalen 2012

  1. Haha, jag verkar vara den enda i landet som inte alls gillar Loreen! Mina favoriter är Thorsten och Molly. Och jag brukar vara noga med uttalet. Gillar’t ändå. =)

  2. Måste hålla med talare nummer ett, Thorsten var lätt min favorit! Först tyckte jag han var jätteobehaglig, men sen i jämförelse med Björn Ranelid så blev han liksom mycket mindre obehaglig. Fast tafset, solklart övertramp! Det är ingen tvekan om saken.

Kommentera

