Här hänger den

Ja, här hänger den alltså ute i HM-butiken.. Kavajen som var slutsåld… (den kavaj som finns på HM+ i ”get the look” bilden, men alltså är från en annan avdelning). Suck alltså, riktigt besviken på HM😦 Hur tänkte de egentligen?

20120306-233656.jpg

14 thoughts on “Här hänger den

  1. Hej!

    Jag är rätt så säker att kavajen modellen har på ”Get the Look”-bilden på H&M+-sektionen på H&M’s hemsida är denna: http://www.hm.com/se/product/94993?article=94993-B#article=94993-A (som numera är på rea men helt slutsåld. Den fanns upp till XL). Jag baserar detta främst på de två sömmarna som finns frampå denna kavaj som du har på bild ovan samt kavajslagen som är jämna på ”Get the Look”-bilden och cardigan-kavajen jag länkade till men inte på bilden som du har ovan. De tre knapparna på kavajens ärmar verkar heller inte finnas på bilden på ”Get the Look”-exemplet (men dessa kan ju vara dolda pga vinkel. Tror dock inte det):

    Vad tror ni?

  2. Hej igen! Såg att kavajslagen inte var ”jämna” på någon utav kavajerna, så glöm den delen. Jag är dock rätt så säker på min teori trots detta. Såg en annan detalj som lutar åt att kavajen på Get the Look-bilden är cardigan-kavajen som jag länkade till: observera sömmarna längs fickornas kanter. På cardigan-kavajen är de tydliga medan de på kavajen ovan (som du har bild på i ditt blogg-inlägg) inte är lika markerade.

    Haha, amatördetektivarbete! Cardigan-kavajen är givetvis ändå inte från H&M+-avdelningen och går inte längre upp än till XL, så kritiken är fortfarande relevant.

  3. Detalj nummer tre, sedan är jag klar! Fickorna är avrundade i de nedre hörnen på kavajen i ditt blogg-inlägg medan både cardigan-kavajen och kavajen på Get the Look-bilden har mer kantiga hörn.

    Men som sagt, din kritik är fortfarande befogad. Tack för en intressant blogg🙂

  4. Hmm, intressant detektivarbete! Den på ”Get the look” såg dock mer BLÅ ut än den i din länk, Emma – den på rea ser otroligt mörkt mörkblå ut. Kanske, kanske finns det fortfarande hopp?

  5. Nu är Get the look-bilden tillbaka. Visst hade de tagit bort den först? Men kavajen finns såklart inte i sortimentet.

  6. Jag är lite ”sjuk” för tillfället för att jag då läser Marknadsföring och därför blev sjukt intresserad av det här….
    Ur H&M’s perspektiv (som jag på intet sätt försvarar, för jag är själv ganska less på dem) kan jag tänka mig att de, om det nu är så att ni inte har fel och detta alltså är från HM+, mixar mellan avdelningarna för att göra en såkallad marknadsmix i sin reklam, för att nå så många potentiella kunder som möjligt. Detta är i det här fallet extremt fel och leder till missnöjda kunder, vilket en duktig pr-person skulle kunnat räkna ut men de kanske inte tänker så långt på H&M för att de är så ledande inom sin del av marknaden.
    Det är således skitbra att vi som kunder OCH bloggare uppmärksammar detta. Ju mer jag läser av min marknadsföring inser jag att kunder med skinn på näsan är den starkaste påverkningsfaktorn i ett företags sätt att agera.
    Bloggare har på sikt en enorm makt mot och för företag och hur de bör sköta sig.

    GO girls. Hylla och såga så mycket ni bara orkar, det är så vi vinner i slutkampen!!!!

    • I det här fallet är det ju lite som att sätta ett par barnskor som går till stl 34 i en ”get the look” bild till damavdelningen. Man skulle helt enkelt ALDRIG göra något så dumt på andra avdelningar. Slöseri med bildplats.

      • Helt korrekt! Men tyvärr så har marknadsförare i viss mån ganska dålig koll på vad som är bra och dåligt. Nåt jag har tänkt på ofta är att saker som anses vara plus-size-anpassat egentligen bara är samma kläder fast förstorade. Det är INTE plus-size-anpassat inte enligt mg i alla fall.
        Eller det här med att folk anser att man ska sno ”pojkvännens kläder” och därför mixar i reklam mellan dam och herr-kläder. Hur tänkte dom där? En t-shirt anpassad för män är inte anpassad för kvinnor….

        Typ😉 Eller är jag otydlig?😀

      • Jo förstår precis vad du menar. Men jag blir mest arg när jag tänker på att någon fått betalt för att ha valt en kavaj till plus size-avdelningen som inte är plus size ;P Känns som sunt förnuft att marknadsföra sånt som kunderna kan tänka sig köpa ^^

      • Jag håller med. Det är därför jag blir glad när sånt här får uppmärksamhet då det kan leda oss åt rätt håll. Att de faktiskt måste anpassa sig efter oss dvs. Kunderna.
        Du gör bra. Du gör rätt. Fortsätt🙂

  7. Ping: Det viktiga inlägget « MINSKRIVMASKIN

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s