The Hit List

Pocket Rocket Fashion skriver megastor lista på alla hemskheter som finns i plus size mode. Läsningen är fenomenal, igenkänningsfaktorn hög. Men det roligaste är ändå att läsa alla kommentarer som hatar med djup passion, alla hatar vi samma saker!

”The waterfall cardigan. I hate it with the fire of a thousand suns. ”

”I’m tired of ”young” clothes just being club wear! What about those of us who want to dress our age but don’t care to wear rhinestoned tube tops and halter tops every day?! Torrid is the worst about this. ”

”I hate that (in german Plus Size shops) everything is too long. Those should-be-a-tunic-but-it’s-almost-a-dress is as horrible as supposed-to-be-a-mini-dress-but-it’s-actually-midi! I always feel as they wouldn’t want me to be sexy.”

Mina favoriter att hata är bland annat glitter/blommönster och hela konceptet med –  ”Trender kommer in till plus size världen ungefär 2 år senare alternativt aldrig, men om det är en trend som alla hatade kan den komma in redan säsongen efter. Alla vet ju att tjocka människor är.lite.mindre.trendiga.”

 

 

Jag har stor lust att skicka in kommentarerna till alla klädföretag jag känner till .

6 thoughts on “The Hit List

  1. Listan stämmer till hundra procent! Jag skrattade massor när jag läste den, men det är jädrans sorgligt och förargligt på samma gång… Det är intressant att plus-utbudet inte verkar skilja sig nämnvärt mellan olika länder.

    Mina fem största hatobjekt i listan:
    tops with massive round necks,
    three quarter length sleeves on EVERYTHING,
    tops too wide but too short,
    tunics that are way too dressy to be a top but too short to wear as a dress,
    polyester.

    Jag ska skriva min D-uppsats (socialantropologi) i vår om ämnet; tjockisrutorna, om H&M’s, Lindex’s och Kappahl’s sätt att förhålla sig till sina plusutbud och pluskonsumenter.

    Som konsument med en storlek över 44 så spenderar man år efter år med att vandra runt i tjockisrutorna och inför dessa piratbyxor, paljetter och tunikor med assymetrisk linning försöka hitta andra lösningar (onlineshoppar, second hand, sukta efter förmågan att kunna sy/att ha råd med skräddarbesök…). Åtminstone för mig så var det genom att gå runt bland plusutbudet i H&M, Kappahl och Lindex under min uppväxt som jag började inse hur man i samhället ser på folk med stora kroppar. Att inte ens storföretag, kapitalister vars mål är att tjäna så mycket pengar som möjligt, är beredda att lyssna på sina (plus)konsumenter är något som ständigt förbryllar mig!

  2. Lovin´ din blogg så mycket Ann-Charlotte! Blev inspirerad och skickade ett långt klagomail till Kapp-Ahl. Emma: Vad underbart med en uppsats på ämnet. Snälla skicka den till alla svenska förnedringsmodesföretag när den är klar.
    Kanske borde vi starta ett upprop… Alla fall: Massa propps till er båda!

    Vänligaste hälsningar

Kommentera

