Vad tycker du?

Jag älskar min kropp, jag älskar mitt utseende. MEN jag bryr mig om vad andra tycker och hur jag uppfattas. Alldeles för mycket. Hela tiden. På det är jag ganska konflikträdd och vill absolut inte stå ut på fel vis. Detta kan visa sig på olika sätt. I klädval, överkontrollering av foton… Och det är något jag tänker på relativt ofta, att jag själv på något sätt bidrar till de rådande skönhetsidealen och samhällsklimatet som finns emot tjocka människor genom att bara visa upp en specifik sida av mig själv. Å andra sidan är jag ju inte direkt osynlig, med blogg, fataktivism och att jag tar debatten kring HAES och fördomar om tjocka. MEN jag gör det sminkad och i något som inte sitter år runt magen och det är väl bara att inse att man verkar I ett samhällsklimat och att man inte står utanför det. Som med allt annat i livet är det alltid bättre att göra någonting än ingenting.

Senast idag hade min man lagt upp ett foto på oss på något spelforum och jag får andas djupt för att inte tvinga honom att ta ner det omedelbart. Det är inte ett foto som jag skulle lägga upp på bloggen precis. Fotot är taget på en kryssning mitt i natten och ni kan gissa hur det ser ut. Gah! Men varför bryr jag mig, det är människor jag aldrig kommer att träffa, som absolut inte bryr sig om hur jag ser ut på det där fotot, men jag bryr mig.. Jag bryr mig om vad främlingar?! tycker om mig.

Ett stört beteende.

Jag försöker bättra mig. Att inte få panik när foton man själv inte valt dyker upp på internet och att ha på sig höga tighta jeans utan att bry sig om vad någon tycker är målet. Det kanske tar ett tag innan jag är där..

7 thoughts on “Vad tycker du?

  1. Jag är tyvärr precis likadan! Jag närapå avskyr att se mig själv på en bild som inte jag har tagit, som inte jag kan kontrollera. Jag har märkt att det blir bättre med tiden, alltså ju längre tid det dröjer sedan fotot togs, men ändå: jag mår ju inte bra av att må dåligt av att se osmickrande bilder av mig. Jag måste sluta med det.

    • Jo men absolut, när det gått en tid får man en viss distans till fotona, men jag kommer nog alltid dra mig lite för andan när det dyker upp konstiga foton på facebook. Finns foton som är tio år gamla som jag bara ”Gud, vad tänkte jag här… Ångest!” Så fjantigt.

  2. Hej,
    Jag ska bara meddela att jag älskar din blogg. Fy tycket alltid lika kul och intreasss bara växt inom mig. Du är min förbild just nu.

    Bara kört hårt och vad du står för. Mode tjej och smart också.

    Jag får alltid en tankeställe varje gång läser din blogg.

Kommentera

