”Tips! En mörkare byxa slimmar din siluett”

Jag var ju med i Chic för inte så längesen, och jag tänkte att – Chic kanske inte är en vikthetstidning. Det kanske är en tidning som handlar om mode, hår och skönhetsprodukter främst. De hade ju i alla fall inga ”Så får du din pojkvän att älska dig mera” – skit i sig.. Så jag prenumererade på den. Och tänkte att det skulle vara roligt att läsa om vad som händer i modevärlden…

Det första jag ser på framsidan är – ”Jennifer Hudsons & CHIC-Charlottas viktsuccéer: ”Så gick vi ner hela fem storlekar var” ” följt av en lång artikel inne i tidningen, där Charlotta menar att ”hemligheten” till att gå ner i vikt är att ”skaffa sig en karaktär och hålla sig i den”… … Tjocka människor kan alltså omöjligt ha en karaktär! Jennifer Hudson säger det hon har sagt förut, nämligen att ”Jag är stoltare över min viktnedgång än min Oscarstatyett” – Bra, visa tjejerna vad som är viktigt här i livet!! Inte att förverkliga sina drömmar eller arbeta med det man tycker om utan att vara smal! På sidan 31 kan man även läsa – ”Tips! En mörkare byxa slimmar din siluett” – Tipset för alla tjockisar då, som inte har ”karaktär” nog att gå ner i vikt eller? Eller menar de att man kan aldrig se för smal ut? Oavsett vilken klädstorlek man har så skadar det inte med smalare ben?

Båda intervjuade nämner också att ”de inte visste att de var tjocka” och att de lurade sig själva och nu har de kommit till insikt. GAH! Jag blir galen. Jag vet precis vilken storlek jag har och att jag är plus size. Jag har insikt. Insikt betyder inte – Jag måste gå ner i vikt.

Jag är så jävla besviken!!!!! Jag förstår att Hudson och redaktören är glada över sin viktnedgång, men förstår de inte hur det framstår? Att viktnedgång = hälsa. Att viktnedgång = succé. Och kontentan – Är du tjock kan du omöjligen vara hälsosam eller nöjd med dig själv eller ha någon form av succé.

Inflikat i artikeln, har de låtit en dietist (let’s not get me going on those people!) säga att snabb viktnedgång inte är bra och det ju inte heller bra att vara underviktig. Bra där dietisten, uteslut ännu en kroppsform. Jag antar att hon förhåller sig till det allt så tillförlitliga bmi… Bra dock att de har någon slags motvikt, men vad lyssnar man mer på? Ett helt samhällsklimat som här får före och efterbilder, tillsammans med infon om att smal = lycklig, hälsosam, framgångsrik. Eller en dietist som säger ”gå inte ner för snabbt nu!”. Vad får det här för konsekvenser för Chics unga läsare?

Anorexia är vidare en allvarlig sjukdom, men att säga att alla som är underviktiga är i hälsofara är ju också det felaktigt. Vissa är smala och har en snabb omsättning, vilken gör att de knappt kan gå upp i vikt. Dessa människor ÄR inte ohälsosamma.

Jag förstår om Chic menar att detta inte var deras mening, men det är en läsning man kan göra av tidningen och det får de stå för. Jag skulle inte ha ett problem om det stod ”Vägen till ett hälsosammare liv” För ohälsa, det beror på livsstil. En smal person som käkar chips varje dag och inte rör på sig är också i farozonen. En tjock person som rör på sig och äter varierat ÄR mer hälsosam. Men detta har inte riktigt nått fram och det fokuseras fortfarande på vikt, som det ultimata verktyget för att se om någon är hälsosam eller ohälsosam.

Och hur många tonåringar sitter inte och läser Chic.. Varför vänder de sig inte till alla istället! Varför nämner de inte att det finns många sätt att vara hälsosam på, att alla kroppsformer är bra kroppsformer och att ja, det finns risker med övervikt. Men främst så ligger risken i livsstilen. En smal person som röker och dricker ses ofta som mer hälsosam än tjock person som inte gör det. Oavsett vad den tjocka personen har för fritidsaktiviteter och kost.

Redaktören Charlotte nämner också något intressant, nämligen att en del av glädjen i att gå ner i vikt är att hon nu kan hitta och få sig snyggare kläder. Men problemet här ligger ju i själva kärnan av plus size-kampen. Att människor inte ska anpassa sig efter en industri. Industrin ska anpassa sig efter människorna!

Over and out.

4 thoughts on “”Tips! En mörkare byxa slimmar din siluett”

  1. Halloj,
    jag prenumererar på CHIC av den anledningen att deras tidning tidigare har skrivit om framförallt mode och ting relaterat till det. Reagerade också på att det kom två viktnedgångshistorier i detta senaste numret av tidningen, tycker inte att det hör hemma i deras tidning.
    Vill jag läsa om viktnedgångsresor så köper jag en tidning ämnat för det.
    Inte okej CHIC att göra så stor sak av viktnedgångarna!

    Bra skrivet och reflekterat!

    • Man kan ju alltid hoppas att de ryckts med av nyårsyran och förvillat sig själva in att skriva artikeln.. Och att den aldrig mer kommer att förekomma på det sättet som det framställs här!
      Tack för kommentaren🙂

  2. Alltså, det är väl samma Charlotta som skrev en bok om hur hon gick ner i vikt för fem (tio?) år sedan och alltid återkommer till samma sak? Känns inte så… nytt och fräscht direkt.

Kommentera

