90cm lång i storlek 44

Det finns egentligen bara en anledning varför en modell i stl 40-42 är en dålig idé till kläder i plus size, men det är anledningen som gör den stora skillnaden. Modellen ser inte ut som mig. Klädesplaggen som är tilltänkta till mig som plus size-konsument kommer med största sannolikhet inte se likadana ut på mig. Och med detta vill jag inte säga att de per automatik sitter bättre eller ser bättre ut på grund av en mindre kropp. Det jag vill säga är att jag inte kan veta om tröjan/byxorna/klänningen kommer fungera på någon med stor byst/mage/rumpa. Därför tvekar jag ofta innan ett köp. Det är också ett av de större problemen med internetshopping – Man kan inte prova plagget innan och på ett vis köper man grisen i säcken.

Ifall man dessutom måste betala returfrakt själv blir själva returrätten satt ur spel och företagen lär ju inte räkna in frakt/returfrakt i första taget.. (Även om jag tycker att det borde vara själva förutsättningen för internetshopping) – Och då tycker jag att de åtminstone kan välja en riktig plus size-modell så att vi konsumenter får den bästa förutsättningen att se om plagget kommer att fungera.

Företagen borde också fråga sig själva varför det ses som väl investerade pengar att låta plus size-bloggare recensera deras kläder, om det nu skulle sanning i att vill helst vill se klädesplaggen på smalare personer. De borde vidare fundera på den mängd information som de skriver ut vid sina plagg. För mig som beställer en stl 50/52 spelar det mindre roll hur långt plagget är i stl 44.

Kommentera

