Klantiga smalhetskomplimanger och idealens sjuka fäste

Linus vill inte se smalhet som en komplimang länge, och jag vill bara säga tack Linus! Det vill nämligen inte jag heller. Folk borde verkligen tänka till lite  när de ger dessa ”komplimanger”, även fast de säkert bara menar väl. I deras värld är ju smalhet det finaste som finns! Alltså borde kommentaren ”Men oj, har du gått ner i vikt, vad fräsch du ser ut” uppskattas. Men jag uppskattar det inte. När jag frågat om jag sett ofräsch ut förr får man mumlande svar tillbaka. Denna kommentar fick jag en gång efter jag varit (och fortfarande var) dösjuk och inte kunde äta. Och hade tydligen droppat några kilo på grund av det. Tydligen såg man fräsch ut med stor röd näsa och hängig blick. Jajamen. Gud så fräscht!

Så insnöade är vi alltså i vårt samhälle. Jag har till och med hört folk som haft cancer?! svår cancer! säga att ja, de gick ju i alla fall ner i vikt under strålbehandlingen. Jamen dåså! Då var det ju värt det att nästan dö!  Så länge man blir smal.

När jag vidare i tonåren svalt mig själv för att gå ner i vikt var det också det enda jag fick höra – ”Men gud va snygg du är, bra jobbat” osv. Ingen frågade HUR det kom sig att jag droppade 20 kg på två månader, skitsamma. Nu var jag ju inte tjock längre, det var ju det enda som betydde någonting. Och allvarligt talat kände jag mig så otroligt sviken, att nära vänner och familj inte såg vad jag pysslade med. Jag misshandlade min kropp och ingen sa något. Alla tyckte att detta var en bra idé. Skolsystern prisade mig för mina ”framgångar” och jag låg avsvimmad på rummet för att jag inte fick i mig någon näring. Min personlighet förändrades och allt jag kunde tänka på var mat och hur ful jag var. Det finns MÄNGDER med böcker med källaren som är fyllda med alla mina tankar under den perioden i mitt liv. Jag vägde och mätte mig flera gånger om dagen, stod framför spegeln i timtal och skammade min kropp och mig själv och grät för att jag tyckte min kropp var det hemskaste som fanns.

Och allt jag fick höra från omvärlden var –

”Men oj, har du gått ner i vikt, vad fräsch du ser ut!”

6 thoughts on “Klantiga smalhetskomplimanger och idealens sjuka fäste

  1. Fyfan vad ledsen jag blir. Det är helt sjukt hur beteenden som hos en normalviktig eller underviktig skulle ses som varningstecken på en ätstörning, hos en överviktig person ses som bra beteende. Allt för smalheten typ.

    Starkt av dig att skriva och det och starkt av dig att ta dig ur det!

    • Tack🙂 Nu var det ju ca tio år sen, så har en viss distans till det hela. Inte så jobbigt att skriva om egentligen.
      Men det är verkligen ett problem hur ätstörningar kan ses som ett bra beteende hos en person, enbart för att den är tjock. Det gör det ju knappast mindre skadligt!

  2. Ping: Läsvärt från 2011 | Chubby Chic

  3. Jag har tänkt på det här. Alltså, jag som anser att både lång kort och tjock och smal kan vara fint som snus, hur skulle det tas om jag sa ”gud vad fin du är med extra kilon?” alltså, jag menar det som en komplimang, men jag har inte vågat säga det till en enda människa som jag tänkt det om, för att jag vet att de skulle ta det som att jag försöker trycka ner, eller höja mig själv eller what ever i detta jävla twistade samhälle. Hade en vän som gick upp i vikt, som innan var anorektiskt smal utan att vara anorektiker och hon blev SKITSNYGG som rundare. Jag påpekade det för henne och hon ansåg att jag bara var avundsjuk för att jag inte kan bli lika smal som hon blir och nej det blir jag inte, för vi har helt olika kroppstyper, men det är inte min poäng…hon började banta sen igen och blev nöjd, när hon då var skitsmal igen….hur gör man???? hjelp, hjelp.

    • Bara säga – Gud va fin du är! Och skita i att lägga till att det är för extra kilon eller mindre kilon kanske? Att kommentera till någon att de är snyggare rundare eller smalare är nog aldrig en bra idé ^ ^ Sen är de flesta så himla investerade i att smal = snygg så att de inte kan ta till sig något annat. Eller fokusera på att kommentera andra saker än kroppen, fan va bra du är på datorer, du är en så himla bra människa🙂

  4. Det är också en sak jag har blivit så jävla störd på genom åren, det där med att faktiskt fokusera på något annat än kroppen och utseendet rent generellt. Men det är ju också likställt med det här med att på någotsätt då kompensera för ett fult utseende, för det är ju klart att det är viktigast att vara snygg, först, sen typ bra personlighet och smart…eller nåt…grrrr

Kommentera

