”Get it” or ”forget it”

Nu har jag efter mycket krigande mot förkylningen, genom extensivt tedrickande och kycklingsoppa-ätande lyckats ta mig upp i sittande position. Kikade in på evans hemsida för att se efter om de fått några nya kläder och kolla på stövlarna Thina nämner i sitt blogginlägg. Men vad ser jag i högra hörnet. En klädtipssida för olika kroppsformer vid namn ”What’s your shape”. Klickar man in får man veta vad man enligt sin kroppsform ska köpa. ”get it” eller ”forget it”. Krasst översatt ”köp det” eller ”glöm det”. Och om du är av äppelform, som jag kan du glömma polokragar eller kjolar med höga midjor (hela min garderob). Och är du ett päron bör du ha inte ha ljusa byxor eller jeans med för mycket detaljer på rumpan och så vidare… Jag finner detta så otroligt nedvärderande mot oss kunder, att man för det första än en gång känner att vi inte har den intellektuella kapaciteten eller stilen att välja eller köpa egna kläder. Utan också att säga till oss att ”glömma” vissa klädesplagg, som DE anser att VI inte passar i.

Hur har evans egentligen tänkt här? Evans som flera gånger haft Beth Ditto som kläddesigner, en kvinna som sannerligen inte är rädd för att visa upp sin kropp. Ber oss alltså att genom kläder inte uttrycka oss som människor, utan att genom modet försöka passa in i det rådande samhällsidealet. Fuck you evans. Fuck you.

Så jag tog tillfället i akt och har faktiskt mailat evans och sagt just detta (men dock utelämnat fuck you) och avslutar med några uppmuntrande ord;

”I would like to encourage you to say – ”Screw the shapecharts, wear what YOU consider cute and inspiring. Clothes and fashion aren’t here to enclose us or exclude us from certain areas. It’s there to be fun and expressive!”
Best regards // Ann-Charlotte”

5 thoughts on “”Get it” or ”forget it”

  1. Mycket bra skrivet om ett mycket viktigt ämne.
    Alla snackar om att man ska känna sig så jävla bekväm med sin kropp men vad säger då det här? Jo, att vi inte alls ska vara bekväma utan snarare skämmas.
    ”Det där kan du INTE ha på dig, det passar inte din kropp.”
    Uschaan.

  2. hahaha, efter att ha läst så förstår jag vad de verkar vilja, de vill att man ska göra sig så pinn-lik som möjligt. Jag är päronformad och bör undvika att dra uppmärksamhet till röven alltså, försöka förminska den här jättesvulsten. Mitt största problem vad gäller kläder är att hitta klänningar osv som passar både upptill och nertill. Jag har typ stl L i röven men S-M upptill. Försök klura ut det, designers..

  3. Ping: Klä dig ”smickrande” | Chubby Chic

  4. Ping: Läsvärt från 2011 | Chubby Chic

Kommentera

