Tjocka kan också vara sexiga! Objektifierar vi oss själva?

Jag älskar bloggar och hemsidor som exempelvis chubbybunnies . Det är något otroligt skönt med att se andra nakna kroppar som ser ut precis jag gör. Men samtidigt gnager det någonstans i mig. Många av bilderna är av sexualiserade avklädda kvinnor och för mig för de tankarna till bilder på snyggast.se eller utvik… Ska kvinnor verkligen behöva klä av sig för att bättra sitt självförtroende? Är det höjden av acceptans verkligen?

För många är det ju otroligt provocerande att se tjocka kroppar i sammanhang  där den tjocka kroppen kan betraktas som sexig. Men är det dit vi vill nå? Att folk ska acceptera att vår kropp också kan vara sexig? Ja kanske delvis, men för mig personligen är ju tanken att jag inte ska vara ett objekt. Jag vill vara ett individuellt subjekt och att andra ska basera sin bild av mig på det jag säger och gör. Inte på hur många kg min rumpa väger eller hur sexig jag kan vara i underkläder.

Men å andra sidan förändrar förmodligen chubbybunnies sättet många tjocka kvinnor ser på sig själva, och hjälper dem med deras självförtroende enbart på grund av den premissen att de ser andra med samma typ av kropp över huvud taget. Men jag tror också att den kan stärka idén om att vi kvinnor måste ses som sexiga för att duga.. Eller att man som kvinna effektivt kan bygga sitt självförtroende genom att klä av sig. ..

Någonstans skulle jag vilja att det stod en disclaimer på sidan😉

”You do not have to take off your clothes to be sexy”

”You do not have to show your naked body to build self-confidence”.

 

3 thoughts on “Tjocka kan också vara sexiga! Objektifierar vi oss själva?

  1. Jag håller med dig, det är problematiskt att en avklädd kvinnokropp per definition är sexig. Om den ser ut som man ”bör” se ut alltså.

    Jag är ganska överviktig men jag ser mig själv som en av de sexigaste kvinnorna jag vet, haha.

    • Alltså jag skulle kunna diskutera det med mig själv hur långt som helst.. Vad är det för fel på att vara sexig, kanske det här enbart existerar i mitt huvud och det bidrar inte alls till att kvinnor känner att de måste klä av sig för att vara sexiga, borde jag inte lita på att de som gör detta är fullt medvetna individer som vet vad de pysslar med. Varför finns det ingen manlig motsvarighet i så fall, där män står i ”sexiga” underkläder och putar med läpparna mot kameran.. Är det en del av en större verklighet, där unga kvinnor klär av sig på nätet för att få uppmärksamhet etc..

  2. Jag tänker på det ganska ofta när jag letar inspiration till mina ”Curve Boost of the Week” Det är svårt att hitta bilder som inte är avklädda och lite sexiga. Jag vill ju visa upp en variation av olika kroppar i kurvigt format och det ska inte vara fokus på osexiga bilder. Men det krävs en hel del letande. Det är absolut inget fel att vara sexig, men jag tycker precis som du att det är inte enbart rätten att känna sig sexiga utan snarare rätten till att vara mig själv som den jag är utan att formen på min kropp automatiskt tillskriver mig en rad besskrivningar om hur gruppen tjocka människor är. Kram och tack för dina kloka tankar.

Kommentera

