Självacceptans och viktnedgång

Kan man vilja gå ner i vikt OCH vara nöjd med sig själv? Ja, jag hävdar att det går alldeles utmärkt. Viktned-och uppgång är ett sannerligen infekterat ämne i fatosphere-världen och tjockisbloggare får ta skit vare sig de säger att de är nöjda med sig själv eller om de säger att de vill gå ner i vikt. Tankar om att man”måste” vara nöjd med sig själv eller snarare inte vilja ändra något med sig själv verkas många tro gå hand i hand med acceptans. Men detta är något som jag verkligen motsäger mig, när jag pushar för fatacceptance och självacceptans. Att säga att man är nöjd med sig själv och att man älskar sig själv är inte samma sak som att säga att man inte vill ändra något med sitt jag eller sin kropp.

MEN om man nu ska ändra sin kropp så är det ju himla mycket roligare att göra om man tycker om den. DET är skillnaden och det är en himla stor skillnad. Du har bara en kropp och ett jag. Livet blir så mycket enklare om ni är sams.

Kommentera

