Bokblackout

I början på varje månad säger jag till mig själv – Inga fler böcker denna månad! Du har fortfarande högar med böckar hemma att läsa ut, du behöver INTE fler böcker..

Men lik förbannat så händer exakt samma sak varje gång… Jag går beslutsamt in på loppisen/bokaffären/antikvariatet/adlibris och ska ”bara” titta lite.. Inte köpa.. Och varje gång kommer jag mystiskt ut med en kasse böcker.. Bokblackout… Konstigt är det också att det svider mycket mer i plånboken när jag köper kläder.. En klänning för 300kr känns helt orimlig såhär i slutet på månaden, men en gammal upplaga av Hjalmar Söderbergs Doktor Glas eller dylikt är ju helt klart värt det!

Jag menar just nu så är ju situationen alldeles hanterbar, jag ger bort böcker jag läst ut som inte har något värde för mig, men allvarligt talat är de böckerna färre än man skulle kunna tro..

Får skärpa mig nu så bilden nedan inte blir framtiden.. Och hur creddig jag än skulle vilja vara skulle jag säkert dö under en raserad hög med vampyrsnuskböcker i stil med Sookie Stackhouse-serien eller nyligen funna Mercy Thompson böckerna om shapeshiftertjejen Mercy, som arbetar som mekaniker och vuxit upp hos varulvar. Inte så mycket Tolstoj eller Ibsen här inte..

Senast idag kom en ny bok på posten…  Ungdomsromanen Cirkeln av Mats Strandberg & Sara Bergmark Elfgren, som enligt säkra källor ska innehålla massor av spännande övernaturligt. Kostar inbunden 108kr på adlibris, vilket är väldigt överkomligt tycker jag.

Idag är hur som helst en perfekt dag för läsning, ösregn och böcker hör ju faktiskt ihop.

One thought on “Bokblackout

  1. Charlotte, du är så rolig! Jag är likadan. Sen när jag kommer upp till Stockholm måste jag komma och rota bland både dina kläder och böcker.🙂

Kommentera

