Situation Stockholm

Det började nog med allmänt hyckleri från min sida, lite medkänsla en gång emot en hemlös gammal man och jag fick en tidning på köpet. En tidning som jag varken läste eller ens tog bort plasten på… Men det kändes bra där i ögonblicket, att försöka vara en god människa, en människa som bryr sig om andra människor. Men sen hände det igen, och den här gången hamnade tidningen inne i badrummet som toalettlektyr.. Och jag börjar läsa den och inser att Situation Stockholm inte bara är en bra tidning, utan en RIKTIGT bra tidning, med intressanta intervjuer, recensioner och berättelser och bloggande från liv i utanförskap. Numera åker jag omvägar förbi centralen och letar i gåhallen mellan pendel och tunnelbana efter någon som säljer tidningen. Säljaren säger tack, jag säger ”nej tack själv!” och går iväg med min skatt. Man kan ju års-prenumerera, men det känns lättare i min plånbok med 40kr än 550kr och så får ju någon bättre lön den dagen. Det kan inte vara lätt att stå och sälja tidningar i en miljö där människor rusar förbi en i total panik, och där numera nästan ingen går omkring med lösa pengar på sig.

Jag rekommenderar verkligen Situation Stockholm, och inte bara för att det är god sak, utan för att det är en förjävla bra tidning.

One thought on “Situation Stockholm

  1. Ja jag köpte nämnda tidning för första gången förra veckan🙂 utanför IKEA / Jättesmart stå där /tror folk får dåligt samvete!!!!! Yes bra …. vi har det oförskämt bra här i Sverige de flesta av oss iaf. för vi kan slänga köpa nytt inreda dekorera och färgkoordinera så det står härliga till/ hur färgkoordinerar man i en kartong under en bro? jag bara undrar … sjukt som vi håller på eller? Ja det är en bedömningsfråga kanske, vad är värt lägga ned energi på ???? …..
    Håller med om att Situation Stockholm är en bra tidning … jag vet för övrigt inte riktigt vad jag väntat mig!
    Min tidning hamna med på toan men det är för jag sitter inte still någon annanstans, så här hos mig är finaste platsen för en tidning TOAN …… inget illa menat för det!!!! Ha en fin dag ni alla med eller utan ett hem att färkoordinera.

Kommentera

