Fatacceptance och rätten till min kropp

Egentligen är detta en kommentar som skulle publiceras på Betties blogg.. Men det ville sig inte och därför skriver jag delar av det här.

 

Fatacceptance betyder inte ”alla kroppar är hälsosamma” eller ”alla kroppar är vackra” det betyder enbart att man accepterar att en kropp är personlig och inte allmänhetens egendom och att det är upp till den personen att bruka sin kropp som denne vill (inom lagens gränser) och att välja hur denne vill sin kropp ska se ut och vad personen är nöjd och bekväm med.

 

Jag tycker det är precis lika osmakligt att kritisera en liten kropp som en stor kropp, och att acceptera sig själv betyder inte motsatsen till självinsikt, utan snarare att man slutar spä på sin inre negativitet angående sin kropp och sin person. Det ligger en stor skillnad i egengransking och att racka ner på sig själv.

Att sedan säga att en hel kropp är en sjukdom är bara språkligt felaktigt, övervikt kan öka risken för sjukdomar och kan leda till sjukdomar, men övervikten i sig är inte en sjukdom, kroppen är inte en sjukdom.

 

Jag innehar den progressiva tanken att alla kroppar är vackra, att det är ett mirakel i sig att just den kroppen finns och jag kan inte tycka att det är fult.

Jag är tjock och jag är vacker – Du är tjock och du är vacker. Det är din kropp och det är din rätt se ut som du vill, att må bra i vilket kroppstillstånd som helst.

Det är allas fulla rätt att inneha kroppsideal, men det är också allas fulla rätt att inte följa dessa.

4 thoughts on “Fatacceptance och rätten till min kropp

Kommentera

