Du är inte en siffra

Thina på Beyond Sizes skriver klokt om att våga vägra BMI och jag vill fortsätta på den serenaden och säga – Våga vägra våg. I princip hela livet blir vi värderade utifrån vikt och mest kommer det från de som står närmast och de vuxna som barn och ungdomar ska kunna lita på. Föräldrar, släkt, dagisfröknar, sjuksystrar,lärare. Något är fel på en och därför kan man inte fokusera på det som är bra.. Vilket för övrigt är något systemet gärna sätter in på alla barn. Är du inte bra på matte så ska vi totalfokusera på det, inte faktumet att ungen kanske är strålande på teckning.

Det konstiga numera är att se tillbaka på de där bilderna från min egen  barndom och tonår för att se hur man faktiskt såg ut. För just då trodde jag att jag var megastörst i hela universum, ingen var större eller groteskare än jag.  Och så tänker många tonårsflickor nu också och det är så ledsamt att vi lever i ett samhälle som stödjer det. Därför är det så viktigt att vi INTE för vidare den synen på nästa generation och därför är det vår plikt att säga ifrån, när de som Thina beskriver exempelvis ska räkna ut sitt BMI på en mattelektion. Det hjälper ingen, framförallt inte eleverna. Ska de verkligen behöva ha viktångest på en mattelektion?

 

Här är den enda vågen som någonsin skulle kunna leta sig in i mitt hem

 

Och slutligen, om du känner dig megastörst – Du behöver perspektiv, universella perspektiv från objekt som trivs med att väga flera miljoner/miljarder ton mer än du någonsin kommer göra. Nu gäller det bara att undvika tänkandet ”jag är så liten och obetydlig” istället😉

 

 

 

One thought on “Du är inte en siffra

Kommentera

