Day 01 – Introduce yourself

Egentligen vill jag nog inte introducera mig själv, inte förrän jag sitter i Oprahs soffa och pratar om mitt fantastiska liv.. Ehum.. Men jag har insett att the Oprah show kanske inte pågår tillräckligt länge för att jag ska hinna dit.. Men det är i alla fall sånt jag drömmer om, när jag borde skriva uppsats eller hemskrivning och inget kommer ur fingrarna.  Jag är en drömmare, en flummare, en som glömmer oviktiga detaljer som att stänga av spisen, göra middag eller skolarbeten..  Istället drömmer jag fantastiska drömmar om karaktärer i böcker som aldrig blir skrivna, som bara flyger omkring inspirationshimmelen och väntar på att jag ska berätta deras historia.. Eller att jag är en ökänd sierska som de stora megastjärnorna, politikerna och företagsjättarna kommer till för råd.. Och jag ska sitta i en helt normal lägenhet som oraklet i The Matrix och spotta ur mig profetior och fantastiska sanningar samtidigt som jag bakar världens godaste kakor. Hell yeah!

 

Okej… Nu verkligheten.. Jag är av kvinnfolket, en lagom gammal, lagom tjock kvinna i mina bästa 25 år. Bor i norra Stockholm (långt åt helvete, tar hundra år att komma någonstans) med maken och två feta bondkatter i en funkis-trea. Det är mest jag som ”inreder” i lägenheten, maken insisterar på  i NÄSTA lägenhet DÅ minsann ska han inreda med.. Enda problemet är att vi nu bott här i snart fyra år.. Och ingen annan magisk lägenhet närmare jobb och skola har dykt upp.. Så det blir mycket lila.. Och plädar, kuddar och böcker. Och jag gillar idén på öppna hyllor i köket men let´s face it… Jag skulle aldrig orka torka och hålla på.. Och vart ska man gömma alla ens fula köksprylar då?

Angående min utbildning så är den.. eh.. Lite schizofren.. Först gick jag ett år på hotell och restaurang men OJ vad jag inte trivdes.. Så en dag på tunnelbanan till skolan tänkte jag ”Nej, inte en dag till, jag pallar inte!” Så jag ringde mamma och jag avskrev mig från skolan.. Pappa sa i princip ”skaffa ett jobb eller flytta hemifrån”.. Så jag skaffade ett jobb.. Jag var ju bara 17 så jag visste inte att det skulle vara svårt att få jobb.. Jag gick in på Burger King på Sergels Torg, där min kompis jobbade och hejsan svejsan började jag jobba nästa dag.

Året därpå sökte jag och kom in på Djurvårdarlinjen i Spånga, Stockholm. De var 3 HELT underbara år och även om jag inte vill arbeta som djurvårdare så var utbildningen helt fantastisk..

Efter studenten flyttade jag ihop med nuvarande i Uppsala.. Vi dejtade knappt, vi bara flyttade ihop.. Ibland fungerar det så.. Först hade jag en del ströjobb, en dag på en sunkig pizzeria där, några månader på världens äckligaste callcenter och så vidare innan jag återigen hamnade på Burger King och stannade i två år, blev promotad till produktionsledare, vilket betyder att man får 5 kr mer i timmen + en miljon mer grejer att göra och tusen procent mer ansvar.

Men förhoppningsvis ser det fint ut på CV:t med ansvar and shit.

Efter fyra flyttar i Uppsala lyckades jag på 3 månaders kötid?! få ett förstahandskontrakt i Märsta.. Och då hoppade jag på utbildningståget igen

– Ett och halvt år svenska som gick ÅT HELVETE! kanske det tråkigaste någonsin, värre än fysik! Svenska på gymnasiet är alltså inte alls samma sak som svenska på universitetet..

Och nu är jag inne på andra terminen av religionshistoria och trivs ganska bra, fortfarande har jag disciplin noll men det fungerar bättre än svenskan.

Tanken är att jag ska bli lärare, i religion och svenska. Hängde ni med?

 

 

 

Kommentera

