Dumsnål och addicted to the ultimata fyndet.

När jag var liten så var en av mina favoritsysselsättningar när mamma tog med mig till myrorna eller någon loppis. Där räckte nämligen min veckopeng mycket längre än på andra ställen, exempelvis leksaksaffären, där alla priser var så astronomiska att bara mammor hade råd att köpa något. Och så var myrorna en fantastisk magisk butik där man kunde hitta precis vad som helst. Mycket roligare än leksaksaffären.

Problemet är att jag nu 20 år senare fortfarande letar efter fyndet på tio kr. Allt annat är ockerpriser, kostar något över 100 kr så rycker det i mitt fyndben (som sitter i näsan) och jag hinner tveka tillräckligt länge så att någon annan köper fyndet före mig.

Jag har blivit dumsnål och beroende av fynd.

Numera är det ganska få saker som kostar tio kronor, om man inte äter på mcdonalds…  Och det gör inte jag.  Sen tycker jag loppisutställarna gått och fått för sig något.. Myrorna också.. Helt plötsligt säljer inte myrorna second hand längre, de säljer vintage. Och då kan man lägga på 100 kr på alla prislappar. ”Trasig klänning som luktar illa – 165kr”  ”Nötta pjucks från Din sko -120 kr”

Och jag blir arg när jag hör andra som gör coola fynd på myrorna, erikshjälpen, röda korset etc. Inte på själva personen, utan på mig själv.. Som inte befann sig på rätt ställe vid rätt tidpunkt. Jag beger mig snabbt till någon secondhandaffär och vad hittar jag, inte ett skit. Allt är apdyrt och personalen fittig. Speciellt på myrorna i Skärholmen. Där är personalen riktigt fittiga. Förmodligen för att regeringen sett till att de blivit utförsäkrade och nu får provjobba för 15 kr i timmen, då skulle jag nog också vara ganska fittig.

Idag gjorde jag i alla fall ett riktigt schysst fynd. Bredvid busstationen står det ett äppelträd som ingen plockar äpplen ifrån, idag gick jag och tog halva äppelträdet med mig hem, alldeles gratis.

Vill någon ha äppelmos?

3 thoughts on “Dumsnål och addicted to the ultimata fyndet.

Kommentera

